Odwrócono proces starzenia

Od paru lat dokonuje się przełom na polu walki ze starzeniem - odkryto, że na poziomie komórkowym za proces ten odpowiadają telomery - elementy zabezpieczające chromosomy podczas kopiowania. Teraz, manipulując nimi udało się odwrócić proces starzenia u ludzi.

Od paru lat dokonuje się przełom na polu walki ze starzeniem - odkryto, że na poziomie komórkowym za proces ten odpowiadają telomery - elementy zabezpieczające chromosomy podczas kopiowania. Teraz, manipulując nimi udało się odwrócić proces starzenia u ludzi.

Telomery - elementy znajdujące się na końcach chromosomów zabezpieczając je przed uszkodzeniem podczas kopiowania - mogą kryć w sobie sekret do dłuższego życia. odkryto, że wydłużając je będzie można odzyskać młodość.

U młodych ludzi telomery mają długość około 8-10 tysięcy nukleotydów, lecz z każdym podziałem komórkowym skracają się one, a gdy osiągną krytyczną długość ich komórka po prostu przestaje się dzielić lub umiera. Są one zatem naszym wewnętrznym zegarem, który dodatkowo utrudnia pracę badaczom zajmującym się podziałem komórek w laboratorium.

, z których jeden zdecydowanie dłużej przebywał w kosmosie, potwierdziła w tym roku, że obecność w otwartej przestrzeni kosmicznej wydłuża telomery, tym samym odmładzając organizm. Naukowcom z Uniwersytetu Stanforda udało się wcześniej znaleźć metodę na wydłużenie telomerów bez ruszania się z Ziemi, a teraz o kolejnym przełomie donoszą naukowcy z Teksasu.

Badacze z Houston Methodist Research Institute przeprowadzili testy tej metody na komórkach osób cierpiących na progerię - chorobę genetyczną, która objawia się znacznie przedwczesnym starzeniem, pacjenci na nią cierpiący umierają najczęściej w wieku kilkunastu lat w związku z komplikacjami normalnie wiązanymi z wiekiem starczym.

Terapia polegająca na wszczepieniu bezpośrednio do komórek RNA stymulującego produkcję enzymu zwanego telomerazą, który odbudowuje nić wiodącą DNA, zakończyła się w przypadku chorych na progerię sukcesem - komórki, które wcześniej umierały nie potrafiąc się dzielić powróciły do normalnej pracy, zmniejszono także komórkowe objawy starzenia takie jak produkcja białek związanych ze stanami zapalnymi.

Na razie badanie przeprowadzono na laboratoryjnej szalce, jednak i tak jest ono bardzo obiecujące.

Źródło: , Zdj.: CC0