Odwrócono proces starzenia u myszy

Choćbyśmy stosowali najnowsze odkrycia w medycynie plastycznej to tak naprawdę przed upływem czasu nie da się uciec - nieważne ile mamy pieniędzy. Jednak być może już niedługo - naukowcom z Harvardu udało się bowiem odkryć związek chemiczny, który potrafi u myszy odwrócić procesy starzenia.

Choćbyśmy stosowali najnowsze odkrycia w medycynie plastycznej to tak naprawdę przed upływem czasu nie da się uciec - nieważne ile mamy pieniędzy. Jednak być może już niedługo - naukowcom z Harvardu udało się bowiem odkryć związek chemiczny, który potrafi u myszy odwrócić procesy starzenia.

Kluczem dla życia naszych komórek jest tlen - bez niego mitochondria nie potrafią przekształcać składników odżywczych w energię i w końcu ulegają całkowitemu "wyłączeniu" - co naturalnie następuje wraz z wiekiem. Badacze z Harvardu wzięli pod lupę jeden ze związków naturalnie występujących w naszym organizmie - dinukleotyd nikotynoamidoadeninowy (NAD; występuje on w naszych organizmach w formie utlenionej NAD+ oraz zredukowanej NADH) - który w procesie oddychania komórkowego pełni bardzo ważną rolę. Jego pochodne są akceptorami elektronów i protonów, które w dalszej drodze łańcucha oddechowego przetwarzane są w energię chemiczną - ATP.

Uwagę naukowców przykuło to, że stężenie NAD w organizmie wraz z wiekiem spada u osobnika starszego osiągając 50% tego co można znaleźć u osoby młodej.

Na szczęście ten sam proces występuje o myszy wobec czego łatwo można było sprawdzić hipotezę dotyczącą powiązania NAD z procesem starzenia. Wstrzyknięto zatem starszym zwierzętom ten związek pobrany uprzednio od młodszych osobników. Po tygodniu pobrano od nich próbki do badań i efekt był naprawdę zadziwiający.

Próbki, które pobrano od dwuletnich myszy wyglądały tak jakby pochodziły od zwierząt liczących sobie najwyżej pół roku - a zatem jeśli przełożylibyśmy to na ludzkie lata to tak jakby udało się nagle przekształcić emeryta w dziarskiego nastolatka.

A najlepsze jest to, że NAD jest w pełni naturalnym składnikiem naszych organizmów zatem nie ma praktycznie żadnych efektów ubocznych takiej kuracji.

Oczywiście nikt nie mówi tu o nieśmiertelności, lecz nawet jeśli uda się poprawić jakość życia osób starszych - będzie to ogromny przełom.