Pierwszy przelot przez Pacyfik na biopaliwie
Boeing 787 Deamliner to z wielu powodów samolot przełomowy. Po pierwsze jego kompozytowa konstrukcja sprawia, że jest znacznie lżejszy niż typowe samoloty tej klasy, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Inną nietypową funkcją tej maszyny jest możliwość zasilania biopaliwem. Przy jego pomocy Dreamliner po raz pierwszy pokonał Pacyfik.
Boeing 787 Deamliner to z wielu powodów samolot przełomowy. Po pierwsze jego kompozytowa konstrukcja sprawia, że jest znacznie lżejszy niż typowe samoloty tej klasy, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Inną nietypową funkcją tej maszyny jest możliwość zasilania biopaliwem. Przy jego pomocy Dreamliner po raz pierwszy pokonał Pacyfik.
Historyczny lot odbył się na trasie z fabryki Boeinga do Tokio, gdzie czekał na niego japoński odbiorca. Miał on miejsce niespełna rok po pierwszym przelocie znacznie większego Boeinga 747-8 na tym samym paliwie, który wówczas przebył dystans nad Atlantykiem z Seattle do Paryża. O tym wydarzeniu pisaliśmy.
Dreamliner jest drugą maszyną ze stajni Boeinga, która jest w stanie wykonywać loty na mieszance składającej się z 15% biokomponentu produkowanego z rośliny lnicznik siewny i 85% nafty lotniczej. Szacuje się, że samolot, którego odbiorcą są japońskie linie All Nippon Airways w czasie trasy przez Pacyfik spalił o 30% mniej paliwa niż inne maszyny o podobnej wielkości. 20% oszczędności przyniosły energooszczędne urządzenia pokładowe i lekka konstrukcja, natomiast dalsze 10% jest efektem zastosowania biopaliwa.
Pod koniec tego roku prawdopodobnie pierwsze Dreamlinery trafią na wyposażenie PLL LOT.