Podwójne sprzęgło dla ciężarówek Volvo
Podwójne sprzęgło jest całkiem przydatnym wynalazkiem, który powoduje, że zmiany biegów są dużo płynniejsze i kierowca może oszczędzić nieco paliwa, na razie jednak stosowane były one w niedużych autach - zarówno tych miejskich jak i sportowych.Teraz Volvo udało się stworzyć pierwszą skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem dla samochodów ciężarowych.
Podwójne sprzęgło jest całkiem przydatnym wynalazkiem, dzięki któremu zmiany biegów są dużo płynniejsze i kierowca może oszczędzić nieco paliwa, na razie jednak stosowane były one w niedużych autach - zarówno tych miejskich jak i sportowych.Teraz Volvo udało się stworzyć pierwszą skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem dla samochodów ciężarowych.
Nazywa się ona I-Shift Dual Clutch i działa w ten sposób, że skrzynia biegów posiada dwa wałki napędowe przez co dwa różne biegi mogą być włączone równocześnie (tylko jeden z nich oczywiście przenosi w danym momencie moc). W chwilę przed tym jak dojdzie do zmiany biegu jedno sprzęgło zamyka się na nowym przełożeniu, natomiast drugie swoje przełożenie zwalnia, a wszystko to dzieje się w mgnieniu oka dzięki czemu moc przenoszona jest bez przerwy.
Czyli dzieje się to dokładnie tak samo jak w samochodach osobowych, Volvo jednak udało się stworzyć jako pierwszemu takie rozwiązanie dla ciężarówek.
Przekłada się to na, co bardzo ważne w przypadku masywnych samochodów ciężarowych, komfort jazdy i spalanie paliwa, a także mniejsze zużycie pozostałych elementów napędu.
Nowe rozwiązanie dostępne ma być w samochodach Volvo FH z silnikami Euro 6 D13 o mocy 460, 500 i 540 koni mechanicznych.
Źródło: