Polacy wezmą udział w wyścigu ekologicznych bolidów w Londynie
Polscy studenci z siedmiu uczelni za dwa tygodnie wezmą udział i będą rywalizowali z zespołami z całego świata w ramach zawodów energooszczędnych pojazdów Eco-Marathon w Londynie. Całą ideą tego wspaniałego projektu jest wyłonienie pojazdu...
Polscy studenci z siedmiu uczelni za dwa tygodnie (25-28 maja) wezmą udział i będą rywalizowali z zespołami z całego świata w ramach zawodów energooszczędnych pojazdów Eco-Marathon w Londynie. Wydarzenie odbędzie się w ramach festiwalu innowacji energetycznych "Make the Future Live".
Całą ideą tego wspaniałego projektu jest wyłonienie pojazdu, który na jednym litrze paliwa lub jednej kilowatogodzinie energii przejedzie jak największą odległość.
Udział w maratonie wezmą młodzi konstruktorzy z: ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej, Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej, SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej, Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej, Rotor z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, Titans In Action z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej.
Aby w ogóle przystąpić do 33. edycji Shell Eco-marathon w Londynie, studenci musieli zaprojektować, zbudować i przetestować swój pojazd zgodnie z ideą dwóch kategorii, a mianowicie Urban Concept oraz Prototype, a także zainstalować w nim jeden z siedmiu rodzaju napędów.
W pierwszej kategorii bolid musi spełniać wymogi auta miejskiego, a w drugiej może być pojazdem koncepcyjnym, który musi cechować się świetnymi osiągami dotyczącymi wydajności. Jeśli chodzi o rodzaje napędów, to może być każdy, ale najpopularniejszymi na Eco-Marathon są oczywiście spalinowe-benzynowe, elektryczne i wodorowe.
Shell Eco-Marathon 2017 w Londynie. Fot. Shell.
Polacy nie będą brali udział w tym wydarzeniu pierwszy raz. Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej brało w nim udział bowiem aż 11 lat temu.
Nasi studenci mają na swoim koncie spore sukcesy. W ubiegłym roku bolid HydroGenius z Politechniki Śląskiej przejechał 281 kilometrów na jednym litrze wodoru i zajął drugie miejsce w swojej kategorii, czyli jako Urban Concept zasilany wodorem.
Podobny sukces odniósł również pojazd PAKS 2 z Politechniki Warszawskiej. Zajął on drugie miejsce, przejeżdżając 257 kilometrów tylko na jednym litrze benzyny.
Jednak pionierami wydarzenia Eco-Marathon niewątpliwie są Francuzi z Uniwersytetu Lycee Saint Joseph-La Joliverieze ze swoim pojazdem Microjoule la Jolverie. W kategorii Prototype w 2011 roku pokonali swoim bolidem odległość 3.711 kilometrów tylko na jednym litrze paliwa.
Łącznie do Shell Eco-marathon 2017 zgłosiły się 192 zespoły z 27 krajów. Na projektowaniu, budowie i testowaniu energooszczędnych pojazdów spędziły ostatnie 12 miesięcy.
Źródło: / Fot. Shell