Pszczoły wymierały razem z dinozaurami

66 milionów lat temu doszło do potężnego kataklizmu, który jak wiadomo doprowadził do schyłku dinozaurów rządzących Ziemią przez 160 milionów lat. Teraz naukowcy z University of New Hampshire odkryli, że razem z dinozaurami masowo wymierały także pszczoły z podrodziny zadrzechnie (Xylocopinae).

66 milionów lat temu doszło do potężnego kataklizmu, który jak wiadomo doprowadził do schyłku dinozaurów rządzących Ziemią przez 160 milionów lat. Teraz naukowcy z University of New Hampshire odkryli, że razem z dinozaurami masowo wymierały także pszczoły z podrodziny zadrzechnie (Xylocopinae).

Wielkie wymieranie (nazywane jest ono wymieraniem kredowym, gdyż miało miejsce na przełomie kredy i paleogenu) dotknęło nie tylko dinozaury, lecz także wiele gatunków roślin - a na podstawie tego naukowcy już wcześniej wnioskowali, że zdarzenie to musiało wpłynąć również na pszczoły żywiące się ich pyłkami. Ze względu na brak dowodów w postaci skamielin było to jednak uważane za niemożliwe do dowiedzenia.

Aż do teraz, bo amerykańscy naukowcy wpadli na pomysł wykorzystania techniki zwanej filogenetyką molekularną, która polega na analizie materiału DNA pod kątem podobieństw i różnic pomiędzy poszczególnymi gatunkami. Na podstawie analizy materiału pochodzącego od pszczół ze wszystkich kontynentów byli oni w stanie odkryć nieco ich historii jako rodziny. A w historii tej faktycznie doszło do zdarzenia, które można określić mianem masowego wymierania. Co więcej - badaczom udało się ustalić nawet kiedy do tego doszło i data ta pokrywa się z datą wymierania kredowego.

Badania te są bardzo istotne, bo dziś również mamy do czynienia ze zjawiskiem wymierania pszczół, a lepsze zrozumienie tego jak ich znikanie wpływa na całe ekosystemy może w końcu uświadomi nam jak ważna jest ochrona tych owadów.