Sekret wiecznej młodości ukryty w naszym mózgu

Naukowcy z nowojorskiego Albert Einstein College of Medicine odkryli region w mózgu zwierząt, który zdaje się kontrolować procesy starzenia w całym organizmie. Co więcej - przez jego manipulację udało im się wydłużyć życie laboratoryjnych myszy o 20%.

Naukowcy z nowojorskiego Albert Einstein College of Medicine odkryli region w mózgu zwierząt, który zdaje się kontrolować procesy starzenia w całym organizmie. Co więcej - przez jego manipulację udało im się wydłużyć życie laboratoryjnych myszy o 20%.

Podwzgórze jest małym fragmentem międzymózgowia, która kontroluje reakcje bezwiedne naszego organizmu takie jak homeostaza organizmu (a więc reguluje temperaturę ciała, pH krwi i płynów ustrojowych, ciśnienie osmotyczne, objętość płynów ustrojowych, ciśnienie tętnicze krwi etc), wzrost i reprodukcję komórek oraz metabolizm. Teraz dochodzi do tego także starzenie.

Badacze odkryli, że cząsteczki kompleksu białkowego NF-κB stają się coraz bardziej aktywne w podwzgórzu myszy wraz z wiekiem. Gdy podano zwierzętom substancje ją blokujące udało się wydłużyć ich życie nawet o 20% (a te, którym podano substancję stymulującą NF-κB zmarły szybciej). Jednak nie oznacza to tylko prostego wydłużenia wieku życia - blokowanie działania NF-κB zdawało się blokować także fizyczne oznaki starzenia. Myszy, którym przedłużono życie były dłużej sprawne zarówno w testach fizycznych jak i kognitywnych, a do tego zaobserwowano u nich  słabszy spadek siły mięśni, grubości skóry czy masy kostnej.

Co więcej - procesy starzenia można było blokować nawet u zwierząt w średnim wieku.

NF-κB jest obecny w prawie wszystkich komórkach organizmu i odpowiada za transkrypcję DNA, a także bierze udział w procesach zapalnych oraz w reakcji komórek na bodźce takie jak stres, cytokiny, wolne rodniki, ultrafiolet, czy antygeny..

Naukowcy określają nowe odkrycie wielkim przełomem w badaniu procesów starzenia, lecz o eliksirze wiecznej młodości możemy póki co zapomnieć. Dużo bliższy jest przełom w leczeniu chorób takich jak artretyzm, cukrzyca czy choroba Alzheimera.