Pociągi pojadą 250 km/h. Nowa linia zmieni kolejową mapę
Już za kilka lat pojedziemy pociągiem z Polski do Czech z prędkością 250 km/h. Będzie to możliwe za sprawą nowej linii kolejowej KDP, która połączy nasz kraj z Ostrawą. W ramach inwestycji na granicy zostanie wybudowany nowy most. Trasa w Polsce ma łączyć się z nową linią z Katowic, którą ma w planach CPK.

Pociągi w naszym regionie Europy przyspieszają. Już za kilka lat w Polsce składy osobowe mają rozwijać prędkość przekraczającą nawet 300 km/h. Spore inwestycje w ramach KDP planują także Czesi. Správa železnic, który jest tamtejszym zarządcą infrastruktury kolejowej, zamierza zbudować nową trasę łączącą nasz kraj z południowym sąsiadem.
Nowa trasa KDP z Polski do Czech z prędkością 250 km/h
Budową nowej trasy kolejowej KDP po stronie czeskiej zajmie się Správa železnic, który wskazał już wykonawcę dokumentacji projektowej. Wybór padł na Moravia Consult Olomuc. Wykonawca otrzyma blisko 218 mln koron czeskich (niespełna 38 mln złotych).
Plany Správa železnic zakładają zbudowanie nowej trasy dla Kolei Dużych Prędkości mającej połączyć nasz kraj z czeską Ostrawą. Prace mają odbywać się etapami. Zakłada się m.in. zwiększenie przepustowości na odcinku ze wspomnianego miasta do Bogumina. Natomiast od miejscowości Dolní Lutyně do rzeki Olzy powstanie nowy odcinek. Zostanie on przystosowany do pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/h.
Wiemy również, że na granicy polsko-czeskiej zostanie wybudowany nowy most. Odcinek ma łączyć się w Polsce z trasą z Katowic, której budowę planuje Centralny Port Komunikacyjny.
Podróż koleją z Katowic do Ostrawy w niespełna 40 minut
Obecnie podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy zajmuje około 100 minut. Nowa linia kolejowa KDP ma znacząco ją skrócić. Správa železnic zakłada, że pokonanie tej trasy potrwa niespełna 40 minut.
Budowa po polskiej stronie została powierzona CPK. Jeszcze za rządów poprzedniej władzy (w czerwcu 2023 r.) podpisano umowę z południowokoreańskim konsorcjum Korea National Railway i Dohwa Engineering opiewającą na 134 mln złotych. W ramach kontraktu ma powstać około 70-kilometrowy odcinek dla nowej trasy łączącej południe Polski z czeską Ostrawą.
I chociaż pociągi z Katowic do Czech nie pojadą z prędkością 250 km/h w najbliższym czasie, to plan zakłada oddanie trasy do użytku w latach 30. obecnego wieku.
Pociągi w Czechach mają przyspieszać
Czesi również wykazują zainteresowanie Koleją Dużych Prędkości. Nasi sąsiedzi chcą wkrótce rozpędzić pociągi do 200 km/h, a potem iść o krok dalej. Pod uwagę brane są różne inwestycje, które pozwolą rozwinąć się czeskiej kolei, a skorzystamy na tym również my.
Czeski Regiojet planuje zakupić pociągi dla prędkości 200 km/h od bydgoskiej firmy PESA. Przewoźnik ma w planach kupno 18 składów serii 667 oraz 666, które oferują do 300 miejsc dla pasażerów. Natomiast województwo dolnośląskie chce zapewnić całoroczne połączenia z Wrocławia do Hradec Kralove, gdzie obecnie ruch odbywa się tylko sezonowo.