SuperTruck - ciężarówka przyszłości

Ciężarówki, które średnio palą aż 40 litrów paliwa na 100 kilometrów, odpowiadają za większą część emisji na drogach, dlatego amerykański Departament Transportu wystartował z programem SuperTruck Challenge. W jego ramach amerykański oddział Daimler Trucks stworzył ciężarówkę, która ma mniejsze spalanie aż o połowę.

Ciężarówki, które średnio palą aż 40 litrów paliwa na 100 kilometrów, odpowiadają za większą część emisji na drogach, dlatego amerykański Departament Transportu wystartował z programem SuperTruck Challenge. W jego ramach amerykański oddział Daimler Trucks stworzył ciężarówkę, która ma mniejsze spalanie aż o połowę.

Ciężarówki, które średnio palą aż 40 litrów paliwa na 100 kilometrów, odpowiadają za większą część emisji na drogach, dlatego amerykański Departament Transportu wystartował z programem SuperTruck Challenge. W jego ramach amerykański oddział Daimler Trucks stworzył ciężarówkę, która ma mniejsze spalanie aż o połowę.

Organizatorzy programu liczyli na zwiększenie wydajności o 50% w porównaniu do przeciętnej ciężarówki, jednak Daimlerowi udało się podciągnąć ten wynik aż do 115%. A dokonał on tego dzięki lepszej aerodynamice pojazdu, zmniejszeniu jego masy o ponad 300 kilogramów (dzięki zastosowaniu nowej ramy), a przede wszystkimi dzięki hybrydowemu silnikowi dieslowsko-elektrycznemu o pojemności 10.7 litra, który dodatkowo odzyskuje energię cieplną z  hamulców i wydechu.

Reklama

Do tego Freightliner SuperTruck posiada na dachu panele fotowoltaiczne, które w słoneczny dzień wystarczyć mają do zasilenia całej klimatyzacji przyczepy, a ponadto ciężarówka inteligentnie wykorzystuje GPS aby mądrzej zmieniać biegi.

W wyniku tego wszystkiego podczas testów SuperTruck osiągnął spalanie na poziomie 19 litrów na 100 kilometrów (przy średniej prędkości 105 km/h), a pamiętać trzeba, że dokonał tego mając na naczepie 30 ton ładunku.

Źródło:

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy