Trzmiele wykrywają pola elektryczne kwiatów

Do tej pory uważano, że pszczoły odnajdują kwiaty wyłącznie na podstawie ich zapachu, koloru czy wzoru płatków - jednak naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu odkryli zupełnie coś innego. Udało im się udowodnić, że trzmiele wykrywają pola elektryczne kwiatów.

Do tej pory uważano, że pszczoły odnajdują kwiaty wyłącznie na podstawie ich zapachu, koloru czy wzoru płatków - jednak naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu odkryli zupełnie coś innego. Udało im się udowodnić, że trzmiele wykrywają pola elektryczne kwiatów.

To bardzo duże odkrycie, tym bardziej że wcześniej nikt nie wysnuł nawet teorii o tym, że owady te mogą posiadać zmysł tego typu mimo iż już od lat 60 XX wieku wiadomo, że w zapylaniu bierze udział elektryczność.

Pszczoły latając zderzają się z naładowanymi cząsteczkami kurzu i innymi unoszącymi się w powietrzu molekułami. Powstałe w wyniku zderzenia tarcie zabiera elektrony z odwłoka owadów i zazwyczaj są one naładowane dodatnio. Z kolei kwiaty posiadają zazwyczaj ładunek ujemny.

Oczywiście są one cały czas uziemione lecz powietrze niesie ze sobą prąd o napięciu około 100 woltów za każdy metr wysokości, a dodatni ładunek dookoła kwiatu powoduje, że jego płatki są naładowane ujemnie.

Gdy dodatnio naładowana pszczoła podlatuje do ujemnie naładowanego kwiatu pyłki samoczynnie lecą w jej kierunku przyciągane przez jej ładunek.

Nikt do tej pory nie zastanawiał się jednak nad tym czy pszczoła zdaje sobie z tego sprawę i czy wykorzystuje elektryczność do odnajdowania kwiatów. W celu sprawdzenia tej hipotezy brytyjscy badacze stworzyli elektroniczne kwiaty - jedne z nich były naładowane i posiadały słodki nektar, a drugie, bez ładunku - gorzki. Trzmiele szybko nauczyły się, że muszą celować w naładowane kwiaty i potrafiły rozpoznawać je z 81% skutecznością.

Po rozładowaniu obu rodzajów kwiatów pszczoły straciły zdolność rozpoznawania gdzie znajduje się słodki nektar.

Dalsze badania wykazały, że owady te potrafią rozpoznawać nie tylko istnienie lub nieistnienie pola elektrycznego lecz także mogą rozpoznawać jego kształt. Są one także w stanie rozpoznać, które z kwiatów zostały odwiedzone wcześniej przez owady - gdyż pszczoła lądując na kwiecie zmienia jego ładunek.

Jak to działa? Nie wiadomo, lecz naukowcy podejrzewają, że nawet bardzo słabe pola elektryczne są w stanie poruszać włoskami na ciele owada i ten na podstawie ruchu jest w stanie je rozpoznawać. I mimo, że udało się wcześniej potwierdzić taką zdolność u innych zwierząt to pszczoły są pierwszymi wśród owadów, które mogą się nią pochwalić.