Trzy "ziemskie" planety w Wodniku

Astronomowie korzystający z teleskopu TRAPPIST znajdującego się w chilijskim obserwatorium La Silla odkryli ostatnio w gwiazdozbiorze Wodnika trzy bardzo ciekawe planety. Są one skaliste, a temperatura na ich powierzchni zbliżona jest do tej na Ziemi i na Wenus.

Astronomowie korzystający z teleskopu TRAPPIST znajdującego się w chilijskim obserwatorium La Silla odkryli ostatnio w gwiazdozbiorze Wodnika trzy bardzo ciekawe planety. Są one skaliste, a temperatura na ich powierzchni zbliżona jest do tej na Ziemi i na Wenus.

Planety, które znajdują się w odległości zaledwie 40 lat świetlnych od nas, orbitują wokół bardzo chłodnej gwiazdy karłowatej, która początkowo nosiła nazwę 2MASS J23062928-0502285, a obecnie dorobiła się nieco łatwiejszego do zapamiętania imienia TRAPPIST-1.

Gwiazda ta jest bardzo mała (niewiele większa od Jowisza) i bardzo zimna, dzięki czemu planety, które orbitują bardzo blisko niej (mają one okres orbitalny wynoszący 1.5, 2.4 oraz pomiędzy 4.5, a 73 ziemskich dni) mają temperatury podobne do tych jakie mamy na Ziemi i jakie panują na Wenus.

A to nie koniec, bo astronomowie będą przyglądać się im dokładniej z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, szukając w ich atmosferze śladu pary wodnej co oznaczać by mogło, że może tam istnieć także życie.

Źródło: , Zdj.: By ESO (http://www.eso.org/public/images/eso0638a/) [],