W Amazonii odkryto grzyba żywiącego się plastikiem

Poliuretan jest jednym z ważniejszych w naszym codziennym życiu tworzyw sztucznych - wykorzystuje się go do produkcji pianek stosowanych jako wypełnienie w praktycznie wszystkich foteli samochodowych, obuwiu, a nawet w wężach ogrodowych. Problem z nim jest taki, że do proces jego biodegradacji zajmować może nawet tysiące lat. Z pomocą przychodzi jednak natura - a dokładniej pewien gatunek grzyba odnaleziony w Amazonii.

Poliuretan jest jednym z ważniejszych w naszym codziennym życiu tworzyw sztucznych - wykorzystuje się go do produkcji pianek stosowanych jako wypełnienie w praktycznie wszystkich foteli samochodowych, obuwiu, a nawet w wężach ogrodowych. Problem z nim jest taki, że do proces jego biodegradacji zajmować może nawet tysiące lat. Z pomocą przychodzi jednak natura - a dokładniej pewien gatunek grzyba odnaleziony w Amazonii.

Lasy Amazonii są miejscem, gdzie można znaleźć większą bioróżnorodność niż w każdym innym miejscu naszej planety. Znajdziemy tam dziesiątki tysięcy gatunków roślin, zwierząt i grzybów, które rozwijają się tam od setek tysięcy lat korzystając z dobrego, ciepłego klimatu i dużej ilości wody.

Ostatnio naukowcy z Uniwersytetu Yale odnaleźli tam pewnego grzyba, który potrafi się pożywiać plastikiem. Grupa studentów tej uczelni pod przewodnictwem profesora biochemii Scotta Strobela wybrała się ostatnio na wycieczkę po dżungli Ekwadoru. Szukali oni roślin, w których wnętrzu następnie mogliby hodować mikroorganizmy. Odnaleźli oni przy tym grzyba, który okazał się zupełną nowością dla nauki. Największe zdziwienie wywołała jedna jego właściwość - niepohamowany głód na poliuretan.

Pestalotiopsis microspora jest pierwszym organizmem żywym, który potrafi przeżyć na diecie składającej się z samego plastiku i co więcej, potrafi on to robić w warunkach beztlenowych - czyli podobnych do tych jakie panują na samym dnie wysypiska śmieci.

Za odkryciem stoi dwójka studentów - Pria Anand - która odkryła unikalne właściwości grzyba oraz Jonathan Russell - który wyizolował enzym pozwalający grzybowi na trawienie plastiku.

Zdaniem naukowców nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby po dokładniejszym zbadaniu wykorzystać Pestalotiopsis microspora do oczyszczania wysypisk śmieci z poliuretanu, którego w skali globalnej zalegają tam całe setki tysięcy ton. Być może więc natura po raz kolejny przyjdzie nam na ratunek i pozwoli poradzić sobie z problemem, który sami stworzyliśmy.

Wyniki badań zostały opublikowane w magazynie .