WISE odkrył 25 tysięcy nowych planetoid

Kosmiczny Teleskop WISE, który rozpoczął swoją pracę na orbicie w styczniu, przynosi naukowcom coraz więcej spektakularnych odkryć. Jednym z nich jest cała grupa nieznanych ludzkości planetoid.

Kosmiczny Teleskop WISE, który rozpoczął swoją pracę na orbicie w styczniu, przynosi naukowcom coraz więcej spektakularnych odkryć. Jednym z nich jest cała grupa nieznanych ludzkości planetoid.

Teleskop WISE umieszczony na orbicie na wysokości 525 kilometrów nad ziemią, wykonuje zdjęcia w podczerwieni. Jego głównym celem są planetoidy, komety i brązowe karły. NASA poinformowała właśnie, że WISE dostarczył jej danych na temat aż 25 tysięcy planetoid o których istnieniu dotąd nie wiedzieliśmy.

Niewykluczone, że część z tych obiektów może stanowić zagrożenie dla naszej planety. Dzięki tych informacjom będzie można je szczegółowo przebadać i poznać ich trasy. Poza tym teleskop odkrył także 15 komet i kilkaset brązowych karłów z których 20 miało najniższą zarejestrowaną kiedykolwiek temperaturę, przekraczającą minus 70 stopni.

Brązowe karły to obiekty pośrednie między olbrzymimi gazowymi planetami a małymi gwiazdami. Mają sporo energii, ale jednak nie na tyle, aby mogła zachodzić przemiana wodoru w hel i by mogły świecić własnym światłem.

Całkiem prawdopodobne, że niedługo uda się odkryć brązowego karła bliżej niż najbliższa nam po Słońcu gwiazda Alfa Centauri. Teleskop zaobserwował ostatnio także bardzo jasną galaktykę znajdującą się aż 10 miliardów lat świetlnych od Ziemi.

Misję Kosmicznego Teleskop WISE wstępnie zaplanowano na rok. Aby 1,5 miliona zdjęć, które wykona WISE, zachowało najlepszą możliwą jakość, teleskop został schłodzony do temperatury minus 257 stopni. WISE różni się na przykład od Teleskopu Hubble'a tym, że wykonuje zdjęcia tylko w podczerwieni, a więc w promieniowaniu niewidocznym dla człowieka. Poniżej wizualizacja Kosmicznego Teleskopu WISE.