Jajka uratowały obrazy Leonarda da Vinci. Nowe odkrycie

 Naukowcy odkryli, że wielcy malarze dodawali do swoich farb żółtko. Dzięki temu ich obrazy mogły przetrwać do naszych czasów
Naukowcy odkryli, że wielcy malarze dodawali do swoich farb żółtko. Dzięki temu ich obrazy mogły przetrwać do naszych czasówLeonardo da VinciWikimedia Commons
 Naukowcy odkryli, że wielcy malarze dodawali do swoich farb żółtko. Dzięki temu ich obrazy mogły przetrwać do naszych czasów
Naukowcy odkryli, że wielcy malarze dodawali do swoich farb żółtko. Dzięki temu ich obrazy mogły przetrwać do naszych czasówLeonardo da VinciWikimedia Commons
"Portret młodej kobiety" autorstwa Sandro Botticelliego, jednego ze Starych Mistrzów. Termin ten odnosi się do wybitnych malarzy, tworzących w Europie od XV do XVIII wieku. Byli to wykształceni artyści, uznawani za najlepszych w swoim fachu. Wykorzystywanie żółtka do tworzenia swoich obrazów, był wyrazem ich artystycznego geniuszu
"Portret młodej kobiety" autorstwa Sandro Botticelliego, jednego ze Starych Mistrzów. Termin ten odnosi się do wybitnych malarzy, tworzących w Europie od XV do XVIII wieku. Byli to wykształceni artyści, uznawani za najlepszych w swoim fachu. Wykorzystywanie żółtka do tworzenia swoich obrazów, był wyrazem ich artystycznego geniuszuSandro BotticelliWikipedia

Tajemnica jajek w obrazach da Vinciego rozwiązana

Podczas badań naukowcy analizowali obrazy malarzy m.in. Madonnę z goździkiem Leonarda da Vinci, który ma być idealnym dowodem użycia farby z żółtkiem. Widać na nim wyraźne zmarszczki na twarzy Marii i dziecka. Zwykle pojawiają się one do kilku dni od malowania, gdy obraz zaczyna schnąć od góry do dołu w przypadku farb olejnych. Jako że obraz ten jest jednym z pierwszych Leonarda da Vinci i prawdopodobnie podczas jego malowania dopiero testował rozwiązanie farby z żółtkiem. Dlatego tylko twarze mają na nim zmarszczki
Podczas badań naukowcy analizowali obrazy malarzy m.in. Madonnę z goździkiem Leonarda da Vinci, który ma być idealnym dowodem użycia farby z żółtkiem. Widać na nim wyraźne zmarszczki na twarzy Marii i dziecka. Zwykle pojawiają się one do kilku dni od malowania, gdy obraz zaczyna schnąć od góry do dołu w przypadku farb olejnych. Jako że obraz ten jest jednym z pierwszych Leonarda da Vinci i prawdopodobnie podczas jego malowania dopiero testował rozwiązanie farby z żółtkiem. Dlatego tylko twarze mają na nim zmarszczki
Nasze wyniki pokazują, że nawet przy bardzo małej ilości żółtka można osiągnąć niesamowitą zmianę właściwości w farbie olejnej, pokazując, jak mogło to być korzystne dla artystów -
jedna z autorek badań, Ophélie Ranquet z Instytutu Inżynierii Procesów Mechanicznych i Mechaniki w Instytucie Technologii w Karlsruhe w Niemczech w rozmowie dla CNN
"Opłakiwanie Chrystusa" autorstwa Sandro Botticelliego, według autorów badań był jednym z obrazów namalowanym farbą z mieszanką żółtka. Co ciekawe ten składnik używany był do tworzenia farb zwanych tempera także w starożytnym Egipcie. Farby olejne jednak dawały lepszą jakość i dominowały w Europie. Wykorzystanie żółtka przez wielkich malarzy można więc uznać za ich chęć połączenia w ich czasach nowych i starych metod malarstwa
"Opłakiwanie Chrystusa" autorstwa Sandro Botticelliego, według autorów badań był jednym z obrazów namalowanym farbą z mieszanką żółtka. Co ciekawe ten składnik używany był do tworzenia farb zwanych tempera także w starożytnym Egipcie. Farby olejne jednak dawały lepszą jakość i dominowały w Europie. Wykorzystanie żółtka przez wielkich malarzy można więc uznać za ich chęć połączenia w ich czasach nowych i starych metod malarstwa
Przynoszą słodycze i papierosy. Ukraińcy opłakują swoich zmarłychAFPTV / AFPAFP