Muzeum Lotnictwa Polskiego. Nowa jakość ekspozycji

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie jest jedną z najlepszych tego typu instytucji na świecie. Po ostatnim remoncie, ekspozycja została wyniesiona na niespotykany dotychczas poziom. Interia.pl jest jednym z patronów przedsięwzięcia.

W dawnych garażach została zorganizowana nowa wystawa opowiadająca historię powstania muzeum
W dawnych garażach została zorganizowana nowa wystawa opowiadająca historię powstania muzeumSławek ZagórskiINTERIA.PL

Zwiedzanie można zacząć od wystawy umiejscowionej w historycznym Hangarze Głównym, wybudowanym w latach 1929-31. Został on kompleksowo wyremontowany i rozbudowany o wewnętrzną antresolę, ułatwiającą oglądanie statków powietrznych wyeksponowanych na trzech poziomach.

Zebrane w nim eksponaty obejmują historyczne tło rozwoju lotnictwa wojskowego od lat 20. do drugiej połowy lat 50. XX w. Na ekspozycji znajduję się nie tylko same statki powietrzne, ale również są pokazane skomplikowane losy polskich lotników i inżynierów lotniczych, którzy wnieśli wkład w rozwój światowego lotnictwa.

Do szczególnych atrakcji zaliczyć można zwiedzanie wnętrz dwóch legendarnych samolotów - Junkersa Ju-52 i licencyjnej radzieckiej wersji Douglasa C-47 Skytrain - Lisunow Li-2, a także możliwość skorzystania z symulatorów i spróbować latania małym samolotem przedwojennym, zasiąść za sterami myśliwca MiG-21PFM i sprawdzić się w walce z niemieckimi myśliwcami na symulatorze stanowiska strzelca pokładowego amerykańskiego bombowca B-17.

W hangarze znalazło się także miejsce na mini kino, w którym można zasiąść w fotelach lotniczych, a także kawiarnię - Aerocafe.

Hangar Główny. Historia samolotów i pilotów

Zwiedzanie można zacząć od wystawy umiejscowionej w historycznym Hangarze Głównym, wybudowanym w latach 1929-31. Został on kompleksowo wyremontowany i rozbudowany o wewnętrzną antresolę, ułatwiającą oglądanie statków powietrznych wyeksponowanych na trzech poziomach.

Szczególnie ciekawie prezentują się samoloty użytkowane przez Polskę po II wojnie światowej. Można także poznać związki muzeum z krakowskimi wojskami powietrzno-desantowymi.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Do szczególnych atrakcji zaliczyć można zwiedzanie wnętrz dwóch legendarnych samolotów - Junkersa Ju-52 i licencyjnej radzieckiej wersji Douglasa C-47 Skytrain - Lisunow Li-2.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Główny hangar muzeum całkowicie się zmienił. Został podzielony na sektory tematyczne. Jedną z ciekawostek jest niebieska brama - oryginalna, jaka stała przy wjeździe na lotnisko w Northolt, które w latach II wojny światowej było główną bazą polskiego lotnictwa myśliwskiego.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Jedną z ciekawszych atrakcji są trzy symulatory: strzelca pokładowego na B-17, pierwszowojennego myśliwca i, widocznego na zdjęciu, odrzutowego MiGa-21, który jest stylizowany na samolot z filmów o przygodach słynnego agenta.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Można zasiąść w prawdziwej kabinie MiG-a-21 i wykonać jedną z wybranych misji.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Będzie można w końcu zobaczyć wnętrza najciekawszych zabytków. Jak tego Ju-52m3.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Ju-52m3 otrzymał malowanie z Frontu Wschodniego, z okresu walk o Stalingrad.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Jednym z ciekawszych zabytków, które znalazły miejsce w hangarze, jest oryginalna brama z lotniska w Northolt.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
9. Noc w Instytucie LotnictwaInteria.tv

Magazyny historii

Od lat dawne garaże i silnikownia przesiąknięte były zapachem smarów i nafty lotniczej. Została tam zorganizowana wystawa "Magazyny historii" - zaaranżowana w konwencji bocznicy kolejowej, czyli miejsca, gdzie jej najcenniejsze eksponaty zostały odnalezione w 1945 roku.

- Muzealia lotnicze o światowej i ponadczasowej wartości zostały jedynie odkurzone i wstępnie zabezpieczone, tak by wzbudzić uczucie przebywania z historią poprzez oryginalny stan zachowania muzealiów, a nie tylko ich prezentacje jako odnowionych maszyn z "tamtych lat" - tłumaczy Krzysztof Mroczkowski - kurator i pomysłodawca wystawy, a zarazem wicedyrektor Muzeum.

Wizyta w "Metamuzeum" to niepowtarzalna okazja do zabawy w lotnictwo. We wspomnianej "Silnikowni" można zobaczyć największą w Europie, jeśli nie na świecie kolekcję napędów lotniczych, z kolei odwiedzając "Archeologię lotnictwa" można stanąć oko w oko z muzealiami pozyskanymi drogą wykopalisk archeologicznych z miejsc katastrof lotniczych. W tym dwie sale są przeznaczone na wydobyty z dna Bałtyku wrak samolotu torpedowo-bombowego A-26 Havoc.

Tu uwaga, gdyż na wystawie prezentowane są treści drastyczne.

"Rewaloryzacja zespołu zabytkowych budowli inżynieryjnych dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny wraz z adaptacją na potrzeby Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie" wartej ponad 19000 000PLN sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej, Województwa Małopolskiego i samego Muzeum.

Wystawa zostanie udostępniona zwiedzającym od dnia 16 marca 2021 roku.

Historia Muzeum w dawnych garażach

Od lat budynki magazynowe i silnikownia przesiąknięte były zapachem smarów i nafty lotniczej. Została tam zorganizowana nowa wystawa "Magazyny historii" - zaaranżowana w konwencji bocznicy kolejowej, czyli miejsca, gdzie jej najcenniejsze eksponaty zostały odnalezione w 1945 roku.

Na całym świecie zachowało się z okresu pionierskiego lotnictwa i czasu Wielkiej Wojny około 70 samolotów, z czego 13 znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Kolekcja ta uznawana jest za jedną z najpoważniejszych na świecie. Znaleziono ją na bocznicy kolejowej. Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Niemcy te samoloty przy pomocy piły i siekiery przystosowali do wymiarów lor kolejowych. Dziś możemy się zżymać, jakie oni popełnili barbarzyństwo, tnąc te samoloty, ale przecież z kawałków łatwiej jest skleić samolot, niż odbudować go z popiołów. Do krakowskiego muzeum trafiły one bardzo zniszczone, poprzecinane, połamane, brakowało wielu fragmentów. Przejęliśmy cześć kolekcji, w której nie było skrzydeł. Te zostały zapakowane na inny transport kolejowy i zaginęły gdzieś na zawsze - mówi Krzysztof Mroczkowski - kurator i pomysłodawca wystawy, a zarazem wicedyrektor Muzeum.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
W części dotyczącej modelarstwa lotniczego gabloty są stylizowane na buteleczki farby, a za krzesła służą odpowiednio powiększone puszki modelarskiej farby.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Pod sufitem zawieszone zostały ramki z modelem myśliwca Spitfire w skali 1:1.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Dawna silnikownia została wystylizowana na fabrykę lotniczą, a silniki są ustawione na specjalnych żółtych podstawach.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
W dawnych magazynach można poznać całą historię powstania muzeum i zobaczyć niektóre samoloty w takim stanie, w jakim je znaleziono w 1945 roku. Te najlepiej zachowane i odrestaurowane znajdują się na wystawie Skrzydła Wielkiej Wojny.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Zapowiedź: Tajna historia XX wiekuPolsat Play
materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas