24 godzinna awaria poczty Google

Problemy z usługą poczty elektronicznej Google - Gmail zaczęły się 31 sierpnia, w godzinach wieczornych. 1 września coraz więcej użytkowników skarżyło się na awarię poczty. Problem udało się rozwiązać dopiero po ok. 24 godzinach.

Ostatnia tak duża awaria poczty Google miała miejsce w lutym
Ostatnia tak duża awaria poczty Google miała miejsce w lutymAFP

31 sierpnia około godziny 20-tej pojawiły się pierwsze doniesienia od Google o nieprawidłowościach w działaniu usługi Gmail. Ekipa techniczna Google stwierdziła na stronie z informacjami o statusie aplikacji Google, że awaria dotyczy niewielkiej liczby użytkowników. Internauci, których dotknął ten problem nie mogli w ogóle uzyskać dostępu do poczty.

W ciągu kilku godzin udało się naprawić pocztę, jednak wczoraj (1.09.2009) m.in. na TechCrunch ponownie pojawiły się informacje o problemach z dostępem do poczty Gmail przez stronę WWW. Próba wejścia na webmail Google kończyła się informacją o błędzie 500 (wewnętrzny błąd serwera) lub 503 (usługa niedostępna). Co kilka godzin serwery Gmail zaczynały poprawnie działać, ale dosyć szybko ponownie "padały".

Ostatnie próby zalogowania się na pocztę Gmail przez stronę WWW kończyły się widokiem strony z błędem o numerze 502, czyli tzw. błędem bramy, który oznacza, że przy próbie połączenia z daną stroną serwer pośredni otrzymał niepoprawną odpowiedź od serwera nadrzędnego i dlatego nie może jej wyświetlić.

Awarie poczty Gmail zdarzają się co jakiś czas, jednak zwykle nie trwają tak długo i nie dotykają aż tak dużej liczby użytkowników. Ostatnia, tak duża, bo odczuwalna dla większości użytkowników Gmaila na świecie, miała miejsce w lutym. Zawiódł wtedy kod odpowiedzialny za utrzymanie danych geograficznie blisko ich właściciela, który spowodował przeciążenie jednego z europejskich centrów danych.

Aktualizacja

Na oficjalnym blogu Gmail pojawiła się informacja, że problem został naprawiony i poczta Google powinna już działać u wszystkich bez problemu. Admini Google wciąż jeszcze nie ustalili ostatecznie bezpośredniej przyczyny tej awarii.