Co piszą o tobie w sieci?
Internauci coraz częściej wpisują do wyszukiwarki własne nazwisko aby sprawdzić co napisano o nich w Sieci. Coraz częstsze jest również wyszukiwanie wiadomości o kolegach, sąsiadach i partnerach - wynika z badań Pew Internet and American Life Project.
W roku 2002 odsetek internautów, którzy przyznali się do wyszukiwania informacji na swój temat wynosił 22 proc. Mimo, że odsetek ten podwoił się od tego czasu analitycy mówią, że jest on i tak mniejszy niż można było się spodziewać.
Co ciekawe, 60 proc. internautów nie martwi się o to jak wiele informacji na ich temat znajduje się w internecie. Tylko 38 proc. z nich podjęło kroki w celu ograniczenia ilości tych informacji.
60 proc. internautów szukających dane na swój temat znalazło je, a 38 proc. przyznaje, że proste wyszukiwanie nie zwróciło wyników związanych z ich nazwiskiem. Aż 62 proc. internautów twierdzi, że znalazło na swój temat spodziewaną ilość informacji. 21 proc. było zadziwionych tym, jak dużo informacji na ich temat można znaleźć.
Wpisywanie do wyszukiwarki własnego nazwiska jest najbardziej popularne wśród tych ludzi, u których wizerunek online może mieć znaczenie w pracy zawodowej. Co piąty pracujący i dorosły respondent przyznał, że jego pracodawca posiada politykę określającą co pracownik może opublikować na swój temat. Da się również zauważyć, że tendencja do wyszukiwania danych na swój temat rośnie wraz z poziomem wykształcenia.
Internauci szukają też informacji o innych ludziach, nie będących osobami publicznie znanymi. W 53 proc. przypadków jest to poszukiwanie informacji na temat znajomych, z którymi stracili kontakt. 19 proc. internautów poszukiwało informacji o współpracownikach, a 11 proc. o ludziach, których planują zatrudnić. 9 proc. internautów poszukiwało informacji na temat obecnego lub przyszłego partnera. Zaledwie 7 proc. regularnie poszukuje informacji o osobach odgrywających kluczowe role w ich życiu.
Najczęściej poszukiwane dane na temat innych osób to dane kontaktowe (72 proc.), informacje o wykształceniu i zainteresowaniach (37 proc.) informacje z profilów na serwisach społecznościowych (33 proc.) oraz fotografie (31 proc.).
Badanie przeprowadzono na grupie 2373 osób w wieku powyżej 18 lat. Dopuszczalny błąd to 2,3 proc.