Dwie trzecie Polaków bez sieci
Tylko jedna trzecia Polaków ma dostęp do internetu, z czego tylko 22 proc. regularnie korzysta z sieci - podaje Główny Urząd Statystyczny.
Jako powód niepodłączenia się do globalnej sieci Polacy przede wszystkim podają brak takiej konieczności oraz niewystarczające fundusze na zakup sprzętu lub dostępu do internetu. Wzrósł natomiast odsetek Polaków, którzy surfują po sieci - w I kwartale 2006 r. udział osób w wieku 16-74 lat regularnie korzystających z komputerów wyniósł 43 proc., a z Internetu - 34 proc.
Najczęściej korzystamy z internetu w celach komunikacyjnych: e-mail, komunikatory internetowe, rozmowy telefoniczne przez Internet, branie udziału w czatach i forach dyskusyjnych. Z tego rodzaju wymiany informacji korzystało 34% osób w wieku 16-74 lat. Co czwarta osoba poszukiwała w Internecie informacji o towarach lub usługach, natomiast co szósta - pobierała z sieci gry, filmy, muzykę lub brała udział w grach internetowych, czytała lub pobierała czasopisma dostępne on-line - podaje GUS.
Ponad 12% mieszkańców Polski dokonywało zakupów przez Internet. Udział ten w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł o 7 proc. Łączna wartość towarów i usług zakupionych w sieci od maja 2005 r. do końca kwietnia 2006 r. przekroczyła 2,7 mld zł, a średnia wartość zamówienia przypadająca na jedną osobę dokonującą zakupów wyniosła około 750 zł.
Ciekawym elementem badań GUS jest analiza poziomu informatycznych umiejętności Polaków, jak się okazało, 44 proc. Polaków potrafiło przenosić i kopiować pliki, a 30 proc. wiedziało jak odbierać pocztę. Tylko 8 proc. Polaków potrafiło stworzyć prostą stronę internetową.