Ochrona konsumentów i bezpieczeństwo zakupów. Na co możesz liczyć kupując przez internet?

Praca, spotkania ze znajomymi, nauka. Powoli przenosimy większą część naszego życia do sieci. Dotyczy to także zakupów. Online kupujemy już nie tylko ubrania, dodatki czy sprzęt elektroniczny, ale także żywność oraz meble.

Co decyduje o dużej popularności zakupów internetowych? Niższe niż w sklepach stacjonarnych ceny, łatwość dostępu, dostawa wprost do domu. Jednak ta forma kupowania niesie też za sobą ryzyko. Ubrania w złym rozmiarze i kolorze, nieuczciwy sprzedawca znikający z naszymi pieniędzmi. Jak prawo chroni konsumentów i jak sprawić, aby zakupy w sieci były bezpieczne?

Zwroty bez konsekwencji

Kilka kliknięć, płatność za towar i rozpoczynasz niecierpliwie oczekiwanie. Wiadomość "Twoja paczka już do ciebie jedzie" przyprawia cię o szybsze bicie serca. Drżącymi dłońmi odbierasz przesyłkę i.... Okazuje się, że towar nie odpowiada twoim oczekiwaniom. Zły rozmiar, kolor który okazuje się nietwarzowy, pomylony model. Na szczęście bez konsekwencji możesz odesłać niechciany zakup. Ustawa o prawach konsumenta daje bowiem możliwość zwrotu przed 14 dni w przypadku towaru kupowanego poza lokalem firmy. Kolejne 14 dni to czas, w którym musisz odesłać przesyłkę.

Reklama

W przypadku zakupów online warto wcielić w życie modny trend praktykowania uważności. Przyjrzyj się przedmiotowi który chcesz kupić, sprawdź wymiary, dokładnie przeczytaj regulamin oraz ogólne warunki sprzedaży. To właśnie tam sprzedawca powinien poinformować konsumenta o jego prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli tego nie zrobi, znacznie wydłuża się okres zwrotu. Zamiast 14 dni możesz odesłać towar przez 12 miesięcy.

Ja płacę, pani płaci...

Po zgłoszeniu zwrotu sprzedawca ma 14 dni na zwrócenie ci pieniędzy. Czy odzyskasz także koszt przesyłki towaru do sklepu? Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta przedsiębiorca musi zwrócić ci wszelkie płatności. Jednak pamiętaj, że w przypadku kosztów przesyłki istnieją pewna obostrzenia.

Aby zwrócić towar jak najszybciej zamawiasz kuriera i płacisz za usługę 20 złotych. Jednak sprzedawca zwrócił ci znacznie mniejszą kwotę. Nie awanturuj się - miał do tego prawo. Ustawa zastrzega, że zwrot równowartości kosztów odpowiada najtańszemu sposobowi doręczenia przesyłki.

W takim przypadku z pomocą wielu klientom przychodzi rozwiązanie Allegro Smart. Kojarzysz je tylko z możliwości zaoszczędzenia na sposobie dostawy? Już sześć przesyłek zrównoważy koszt rocznego abonamentu, ale jest jeszcze jedna zaleta. Na Allegro mają darmowe zwroty! Niezależnie od sposobu dostarczenia - klient może odesłać towar do sklepu bez ponoszenia dodatkowych opłat. Usługa kosztuje 8,99zł za miesiąc lub 49 zł za rok (czyli 4,08 zł miesięcznie) i obejmuje nielimitowaną liczbę przesyłek, nie musisz więc obawiać się nieudanych zakupów. W przypadku, gdy zamówiony towar nie spełni twoich oczekiwań, możesz zwrócić go do sprzedawcy bezpłatnie i bez podawania przyczyny.  Dodatkowo korzystając z programu Allegro zyskujesz dostęp do Smart! Okazji, czyli specjalnych, ograniczonych czasowo promocji.

Płacisz kartą? Musisz to wiedzieć

Tradycyjny przelew bankowy czy BLIK to popularne sposoby płacenia, jednak transakcje potwierdzane kartą płatniczą mają nad nimi jedną istotną przewagę. W takim przypadku możemy sięgnąć po specjalną formę obrony stworzoną na tego rodzaju płatności. Mowa oczywiście o chargeback. O tak zwane "obciążenie zwrotne" możesz wnioskować, gdy dostarczony towar nie spełnia warunków umowy. Produkt jest niezgodny z opisem, uszkodzony lub wyraźnie niekompletny? To podstawa to dochodzenia swoich roszczeń.

Obawiasz się skomplikowanej procedury? Niepotrzebnie. Wniosek reklamacyjny musisz uzasadnić, uzupełnić odpowiednimi danymi (m.in. podać dane właściciela karty, datę przeprowadzonej transakcji) i złożyć (osobiście, telefonicznie lub drogą elektroniczną). Dalszymi procedurami zajmuje się bank.

Po tego rodzaju rozwiązanie warto sięgnąć, gdy prowadzisz spór z nieuczciwym sprzedawcą. Samodzielne odzyskiwanie pieniędzy może być żmudne i męczące. Procedura chargeback znacznie podnosi skuteczność w ściganiu nierzetelnych firm.

Najpierw myśl, później klikaj

Zakupy w sieci to nie tylko możliwość kupienia dóbr materialnych. Za pomocą internetu możemy kupić bilety do kina, teatru czy na koncert. Nie możesz uczestniczyć w danym wydarzeniu? To od dobrej woli organizatora zależy czy przyjmie zwrot i zwróci pieniądze.

Płacisz bezpośrednio u sprzedawcy? Zwróć uwagę na stronę do której zostałeś przekierowany. Na pasku adresowym powinien pojawić się symbol zamkniętej, zielonej kłódki. To on informuje użytkownika o tym, że połączenie jest zaszyfrowane. Jeżeli masz wątpliwości co do certyfikatów bezpieczeństwa - zaloguj się z samodzielnie wpisanego adresu i tym kanałem dokonaj płatności. Nie podawaj nikomu numeru PIN do karty ani nie wysyłaj jej zdjęć. Nie zgadzaj się także na wpłacanie zaliczek.

Bilety na koncert ulubionego artysty się skończyły, a ty trafiasz na ogłoszenie o sprzedaży? Uważaj - możesz paść ofiarą oszustwa, niestety nie masz gwarancji, że przypadkowa osoba z internetu nie sprzedała elektronicznej wejściówki więcej niż jednej osobie, zalecamy więc ostrożność. Cena biletu jest wyraźnie droższa od oficjalnej? Pamiętaj, że według polskiego prawa odsprzedaż biletów z zyskiem podlega karze.

Pobaw się w detektywa

Wyjątkowo atrakcyjna oferta potrafi przyćmić trzeźwe myślenie. Weź głębszy oddech, policz do dziesięciu i zweryfikuj sprzedawcę. Podejrzanie niskie ceny powinny wzbudzić twoją czujność. Markowe ubrania czy buty za kilkukrotnie niższa od rynkowej cenę? Prawdopodobnie sprzedawca oferuje ci podróbkę.

Zanim zdecydujesz się na zakup przeczytaj uważnie regulamin i opis sprzedawanego przedmiotu. Za przykład służą już historie o ludziach, którzy sądzili, że kupują telefony w szokująco niskich cenach, a w rzeczywistości zgadzali się tylko na... ich wypożyczenie.

Do myślenia powinien dać ci także brak danych kontaktowych sprzedawcy. Dokładny adres, NIP oraz REGON to sposób na zweryfikowanie firmy, od której chcesz coś kupić. Źródłem wiedzy o sklepach są także opinie oraz oceny dotychczasowych klientów. Zbyt duża ilość komentarzy opisujących nieuczciwość powinna zniechęcić cię do dalszych zakupów.

Zgłaszaj

Najlepszą formą ochrony jest dobra znajomość swoich praw oraz nagłaśnianie przypadków nieuczciwych sprzedawców. Na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz znaleźć listę zapisów, które są niezgodne z prawem. Potrzebujesz porady? Możesz uzyskać ją na infolinii konsumenckiej, w centrum e-porad lub u miejskiego rzecznika praw konsumenta.

Mimo zachowania wszelkich środków ostrożności padłeś ofiarą nieuczciwych praktyk? Pamiętaj, aby zgłaszać przypadki nieuczciwych sprzedawców do UOKiK - możesz zrobić to przez internet.

 

Artykuł powstał we współpracy z Allegro.

Advertisement
.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy