Panowie chętniej dzielą się w sieci
Mężczyźni chętniej dzielą się wynikami swojej pracy kreatywnej na łamach internetu niż kobiety, przy czym obie płci jednakowo często wykonują tego typu prace (Information, Communication and Society).
Ponieważ w dzisiejszych czasach publikowanie informacji w sieci jest formą uczestnictwa w kulturze publicznej i brania udziału w dyskursie społecznym, obserwowany rozdźwięk pokazuje nam, że męski głos jest tu nieproporcjonalnie lepiej słyszalny - podkreśla profesor nadzwyczajny Northwestern University Eszter Hargittai.
Socjolodzy stwierdzili, że ok. 2/3 mężczyzn zamieszczało w internecie posty dotyczące wyników swojej pracy. Podobnie postępowała tylko połowa kobiet. Kiedy jednak Hargittai i jej współpracownica Gina Walejko uwzględniły inne czynniki, które mogły wpłynąć na zarysowujący się obraz, m.in. znajomość internetu czy technologii cyfrowych, okazało się, że panie i panowie równie często udostępniają tworzone przez siebie materiały.
Sugeruje to, że internet nie jest równie dobrym polem do popisu dla kobiet i mężczyzn, ponieważ osoby z większymi umiejętnościami sieciowymi - rzeczywistymi lub postrzeganymi - w większym stopniu zajmują się tworzeniem kontentu.
Zaobserwowana dysproporcja to nie tylko wyraz większych czy mniejszych umiejętności technicznych, ale także rodzaju czynności najbardziej odpowiadającej danej płci. Panie preferują zawody i działania związane z kontaktami społecznymi, a dla panów samotne siedzenie przed ekranem komputera (nawet przez kilka godzin) nie stanowi zazwyczaj najmniejszego problemu. Kobiety często wolą porozmawiać o stworzonym dziele twarzą w twarz niż dyskutować z kimś za pośrednictwem elektronicznego urządzenia.
Anna Błońska