Poczta Polska ostrzega - oszuści wykorzystują AliExpress
Poczta Polska ostrzega o możliwych próbach oszustw internetowych, związanych z obsługą celną przesyłek ze sklepów spoza Unii Europejskiej - poinformowała w czwartek spółka. Oszuści wykorzystują zatem popularność takich platform jak AliExpress, których klienci muszą teraz płacić więcej.
Wskazano, że spółka otrzymuje zgłoszenia, o pojawieniu się w internecie nowego sposobu oszustwa, związanego z wdrożeniem przez Unię Europejską tzw. pakietu VAT dla e-commerce. Napisano, że internetowi oszuści rozsyłają fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku. Dodano, że tego typu oszustwo może być dystrybuowane także przez wiadomości SMS, zawierające link do zainfekowanej strony.
"Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem - powiedziała rzecznik prasowy Poczty Polskiej Justyna Siwek. Wskazała, że w przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. "Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe" - podkreśla.
Napisano, by wszystkie informacje na temat tego typu incydentów zgłaszać na adresy: incydent@poczta-polska.pl. Poproszono także o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez "przekaż dalej", gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy.
Na mocy nowych, unijnych przepisów obowiązujących od 1 lipca br., Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji. Nowe regulacje pozwalają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT.
autorka: Ewa Wesołowska
ewes/ drag/