Pod jakie banki podszywają się cyberoszuści

W ostatnich miesiącach 2020 roku nastąpiło wyraźne nasilenie ataków spamerskich - informuje Bitdefender. Jak wynika z jego raportu, napastnicy bardzo często podszywali się pod instytucje finansowe oraz firmy świadczące usługi płatnicze online.

Nasilenie ataków spamerskich
Nasilenie ataków spamerskich 123RF/PICSEL

Wprawdzie w tym roku spamerzy najczęściej wysyłali e-maile związane w COVID-19, jednakże  począwszy od września wyraźnie zwiększyła się liczba ataków phishingowych wymierzonych przeciwko klientom banków oraz konsumentom robiącym zakupy online. I tak przykładowo według Bitdefender Antispam Labs 20 września 38 proc. spośród wszystkich wiadomości dotyczących banków oraz instytucji finansowych zostało oznaczonych jako spam. Z kolei 25 października aż sześć na dziesięć e-mail związanych z sektorem bankowym miało na celu wyłudzenie danych od potencjalnej ofiary, zaś w Czarny Piątek (29 listopada) niemal 31 proc. otrzymanych przez internautów wiadomości pochodziło od spamerów podszywających się pod instytucje finansowe.

Specjaliści z Bitdefendera zwracają uwagą na fakt, iż tego typu e-maile są coraz bardziej dopracowane - zawierają prawdziwe logo, specyficzny układ, a nawet branżowy żargon. To utrudnia odbiorcom wykrywanie podejrzanych sygnałów, zwłaszcza kiedy odbierają korespondencję za pośrednictwem tabletu bądź smartfona.

Bitdefender wymienia też nazwy banków, pod które najczęściej podszywali się w trzech ostatnich miesiącach spamerzy. Prym w tym specyficznym rankingu wiodły Standard Bank, Bank of America, Wells Fargo, Western Union, La Banque Postale czy HSBC. W tym ostatnim przypadku spamerzy przeprowadzili trzydniową kampanię 26-28 listopada, kiedy to ponad 97 proc. wszystkich przychodzących wiadomości e-mail wskazujących, że pochodziły one od brytyjskiej międzynarodowej organizacji bankowej i finansowej, miało złośliwy lub oszukańczy charakter.

Wśród najbardziej prześladowanych marek związanych ze świadczeniem płatniczych usług online znalazł się PayPal. Globalna kampania phishingowa trafiła do skrzynek odbiorczych 21 października, kiedy 8 na 10 e-maili  oznaczono jako fałszywe. Użytkownicy otrzymali informację o podejrzanych aktywnościach mających miejsce na ich kontach PayPal.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas