Polacy i ich internetowe zwyczaje

Jak Polacy korzystają z internetu? Google zaprezentowało fascynujące wyniki najnowszego badania “Internet w codziennym życiu”. Dowiemy się z nich, kto częściej zagląda do internetu (kobiety czy mężczyźni?), i do czego przydaje się nam globalna sieć.

Kobiety są bardziej zaangażowanymi użytkownikami sieci
Kobiety są bardziej zaangażowanymi użytkownikami sieci 123RF/PICSEL

Internet towarzyszy Polakom przez cały dzień - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Google. W sieci sprawdzają najświeższe informacje, korzystają z mediów społecznościowych, relaksują się na YouTube i planują dalekie podróże. Komputer to dzisiaj za mało - internauci pokochali smartfony i tablety, bo dzięki nim mają dostęp do sieci tuż po przebudzeniu, podczas porannej kawy, a nawet w autobusie. Bez internetu nie wyobrażają sobie nawet pobytu na bezludnej wyspie. Choć nawiązują wirtualne znajomości, to nie wierzą w internetowe związki.

Źródło informacji i narzędzie kontaktu

Polakom coraz trudniej obejść się bez dostępu do sieci. Niemal połowa (47 proc.) korzysta z niej codziennie, natomiast 60 proc. - przynajmniej raz w tygodniu . Wciąż najczęściej korzystamy z komputera (99 proc.), ale przybywa użytkowników smartfonów lub innych telefonów z dostępem do internetu (66 proc.) oraz tabletów (26 proc.). A co najczęściej robimy w sieci? Przede wszystkim poszukujemy najświeższych informacji oraz komunikujemy się z przyjaciółmi - deklaruje tak niemal 60 proc. badanych. Z drugiej strony, czasami każdy z nas chciałby “odciąć" się od sieci. Generalnie użytkowników internetu możemy podzielić na trzy grupy: entuzjastów (26 proc.), którzy nie wyobrażają sobie życia bez internetu, umiarkowanych użytkowników (34 proc.) oraz zdezorientowanych (40 proc.). To właśnie w tej ostatniej grupie największy jest odsetek osób, które odczuwają potrzebę odpoczynku od sieci (76 proc.). Mimo to badani obawiają się, że bez internetu stracą możliwość kontaktu z bliskimi (31 proc.) oraz dostęp do najświeższych informacji (26 proc.).

Mobilni od rana do wieczora

Aż 86 proc. ankietowanych o poranku budzi muzyka z telefonu. Niemal połowa z nich rozpoczyna dzień od sprawdzenia informacji w sieci - 21 proc. robi to tuż po przebudzeniu, 23 proc. bez internetu nie wyobraża sobie porannej kawy, a 15 proc. korzysta z sieci w transporcie publicznym. Przez cały dzień towarzyszy nam smartfon lub telefon z dostępem do internetu - 82 proc. respondentów sprawdza na nim godzinę, tyle samo używa go jako aparatu, a 41 proc. nagrywa nim filmy. Zeszyt i długopis zastępuje nam notatnik w telefonie (50 proc.), często używamy też funkcji kalendarza (61 proc.). Telefon to także doskonała zabawka dla dzieci - 18 proc. respondentów udostępnia urządzenie swoim pociechom. Urządzeń mobilnych częściej używają mężczyźni (smartfon lub telefon z dostępem do internetu - 70 proc. mężczyzn versus 62 proc. kobiet, tablet - 29 proc. mężczyzn versus 23 proc. kobiet), natomiast bardziej skłonni do korzystania ze wszystkich możliwości tych urządzeń są ludzie młodzi. Warto dodać, że 45 proc. badanych nie może obejść się bez internetu mobilnego - w tablecie lub telefonie - nawet na wakacjach.

Internet centrum rozrywki

Polscy internauci poszukują rozrywki w internecie (80 proc.), przy czym rozumieją ją bardzo szeroko - od filmów i seriali, przez muzykę, sport, przepisy kulinarne czy programy “zrób to sam". 45 proc. respondentów woli internet od telewizji, a tylko 27 proc. na pierwszym miejscu stawia telewizję. W sieci poszukujemy najczęściej: muzyki - teledysków (78 proc.) i radia (60 proc.), komedii (69 proc.) oraz seriali (48 proc.). 61 proc. Polaków korzysta z internetowych przepisów kulinarnych. Co ciekawe, już niespełna 15 proc. osób czyta elektroniczne książki i czasopisma. Dla 72 proc. respondentów najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube. Czego na nim szukamy? 75 proc. osób muzyki, 66 proc. filmów komediowych. Coraz większym powodzeniem cieszą się filmy “zrób to sam" - poszukuje ich 37 proc. badanych  oraz przepisy kulinarne . Aby być na bieżąco z interesującymi treściami, użytkownicy YouTube mogą korzystać z funkcji subskrypcji - 27 proc. osób, głównie młodych, subskrybuje co najmniej jeden kanał. Z internetowej rozrywki rzadko korzystamy tylko na jednym urządzeniu (multiscreening), np. 37 proc. respondentów łączy się z siecią w telefonie podczas oglądania telewizji - jest to szczególnie popularne wśród młodych ludzi  i dotyczy niemal co drugiej osoby w wieku 15-24 lata.

O YouTubemateriały prasowe

Wirtualne randki - nie, dziękuję

Polscy internauci cenią sobie możliwość kontaktu z rodziną i przyjaciółmi przez internet (26 proc. respondentów). Jednocześnie obawiają się, że brak dostępu do sieci utrudniłby im te relacje (31 proc.). Ponad połowa (54 proc.) wierzy, że wirtualne przyjaźnie są możliwe, ale nie wyobraża sobie wirtualnych randek. Jesteśmy nieufni wobec internetowych znajomych, a w szczególności wobec poszukiwania drugiej połówki. Tylko 20 proc. uznaje internet za doskonałe miejsce zarówno do zawierania przyjaźni, jak i do rozpoczęcia romantycznego związku. 16 proc. uważa, że zawieranie takich znajomości jest po prostu niebezpieczne. Ponad ⅔ respondentów stwierdza, że nigdy nie poszło na randkę z osobą poznaną w internecie. Na taki krok zdecydowało się jedynie 12 proc. badanych i przyznają oni, że wirtualna znajomość nadal trwa. Najbardziej otwarci na internetowe związki są ludzie w wieku 25-34 lata.

Kobiety są zaangażowane, mężczyźni wolą bierną rozrywkę

Kobiety nieco częściej niż mężczyźni traktują internet jako platformę kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Częściej wysyłają wiadomości tekstowe (72  proc. kobiet versus 64 proc. mężczyzn), udostępniają zdjęcia (56 proc. kobiet versus 44 proc. mężczyzn) i odwiedzają portale społecznościowe (78 proc. kobiet versus 72 proc. mężczyzn). Mężczyźni poszukują w internecie przede wszystkim rozrywki - częściej zaglądają na YouTube (78 proc. mężczyzn versus 67 proc. kobiet), słuchają muzyki (68 proc. mężczyzn versus 59 proc. kobiet) oraz przeglądają mapy (73 proc. mężczyzn versus 60 proc. kobiet). Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, lubią internetowe zakupy (deklaruje tak 21 proc. badanych), choć mężczyźni robią je minimalnie częściej (78 proc. mężczyzn versus 70 proc. kobiet). Obie płcie korzystają z usług finansowych online, głównie z bankowości internetowej. To narzędzie, które bardzo ułatwia życie, dlatego aż 16 proc. respondentów przyznało, że bez dostępu do internetowego konta byłoby im ciężko.

Z internetem podróżowanie jest proste

Większość respondentów to osoby, które lubią podróżować i organizują swoje wyjazdy samodzielnie (51 proc.). 25 proc. badanych wyjeżdża za granicę 1-2 w roku, a 35 proc. internautów tyle samo podróży odbywa po Polsce. Dzięki internetowi i specjalnym aplikacjom na telefon, zaplanowanie miejsca, trasy i atrakcji jest bardzo proste. 82 proc. respondentów korzysta z Map Google, 66 proc. sprawdza w internecie rozkłady jazdy, a Tłumacza Google używa 62 proc.. Coraz popularniejsze jest również Google Street View, z którego korzysta 37 proc. osób.

Polscy internauci na bezludnej wyspie

Dzięki nowoczesnym technologiom łatwo nam odnaleźć się w codzienności, ale co by było, gdybyśmy nagle znaleźli się na bezludnej wyspie? Kobiety są bardziej zaangażowane, dlatego 55 proc. ankietowanych pań zabrałoby ze sobą przyjaciółkę (versus 47 proc. panów). Mężczyźni na pierwszym miejscu wymieniają urządzenie z dostępem do internetu (36 proc. mężczyzn versus 20 proc. kobiet). Co trzecia kobieta i co trzeci mężczyzna, kierując się praktycznym podejściem, nie zapomni również o nożu.

Wygoogluj siebie, a potem znajomych

Czy jest jeszcze ktoś, kto nigdy nikogo nie wygooglował? 64 proc. respondentów przyznało, że wpisywało do wyszukiwarki swoje imię i nazwisko, niemal 40 proc. interesowało się informacjami na temat szefa i kolegów z pracy, a 43 proc. na temat swojego partnera. Jedynie 18 proc. respondentów nigdy nikogo nie wygooglowało - w grupie tej przeważają osoby powyżej 50 roku życia.

Internet w podróżymateriały prasowe

Internauci z Polski na tle pozostałych krajów

Oprócz Polski, badanie “Internet w codziennym życiu" zostało przeprowadzone w czterech innych krajach europejskich: Czechach, Rumunii, na Słowacji oraz na Węgrzech. Z porównania odpowiedzi wszystkich ankietowanych płyną interesujące wnioski. Polacy znajdują się w czołówce, jeśli chodzi o korzystanie z internetu (47 proc.), natomiast najlepiej pod tym względem wypadają Węgrzy (62 proc.) i Słowacy (61 proc.).  Najaktywniejszą grupą użytkowników sieci w Polsce oraz w Rumunii są ludzie młodzi i w średnim wieku (25-49 lat) - co ciekawe, w Czechach i na Słowacji niemal jedną trzecią stanowią osoby powyżej 50 roku życia. Polacy są coraz bardziej mobilni, choć nie tak bardzo jak mieszkańcy Rumunii. Okazuje się bowiem, że to właśnie w tym kraju jest najwięcej posiadaczy smartfonów i telefonów z dostępem do internetu oraz tabletów. Mieszkańcy Rumunii chętnie korzystają z internetu poza domem (26 proc.), w przeciwieństwie do Polaków (jedynie 14 proc.).

E-zakupy największym zainteresowaniem cieszą się w Polsce (21 proc.), nieco mniej popularne są w Rumunii (15 proc.) oraz w równej mierze na Słowacji i na Węgrzech (14 proc.). Polacy nie mogą sobie wyobrazić początku dnia bez internetu - już co piąta osoba wyszukuje informacje w sieci tuż po przebudzeniu (21 proc.). Odsetek ten jest jeszcze wyższy w Rumunii (32 proc.), na Słowacji (24 proc.) i na Węgrzech (23 proc.). Europejscy internauci chcieliby mieć dostęp do internetu nawet na bezludnej wyspie - na pierwszym miejscu wymienili go Rumuni, a Polacy i Węgrzy na drugim. Okazuje się jednak, że są też tacy, którzy od internetu wolą bardziej praktyczne przedmioty - Słowacy i Czesi w pierwszej kolejności zabraliby nóż i zapałki, a dopiero potem urządzenie z dostępem do sieci. Polacy uznali, że nie są entuzjastami wirtualnych randek. O wiele bardziej otwarci od nas są Węgrzy.

Chociaż nie lubimy randkować w internecie, to traktujemy sieć jako źródło rozrywki i, podobnie jak Rumuni, wolimy ją od telewizji - odwrotnie uważają Czesi i Słowacy. W dużej mierze rozrywka w sieci dla polskich internautów to YouTube (72 proc.). Podobną rolę spełnia ten serwis w życiu Węgrów (74 proc.). Ci ostatni posługują się nim chętnie w celach edukacyjnych, tymczasem Polacy i Słowacy interesują się kanałami “zrób to sam". Planując podróże ankietowani Europejczycy korzystają z Map Google (najchętniej Polacy i Słowacy - 82 proc. i 79 proc.) oraz z Tłumacza Google (najchętniej Słowacy i Polacy - 67 proc. i 62 proc.).

Główne wnioski z badania:

- Mimo iż więcej mężczyzn niż kobiet korzysta z internetu w urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety), to kobiety są bardziej zaangażowanymi użytkownikami sieci. Częściej niż mężczyźni udostępniają swoje zdjęcia, komunikują się z bliskimi oraz odwiedzają portale społecznościowe,

- Mężczyźni na bezludną wyspę w pierwszej kolejności zabraliby urządzenie z dostępem do internetu, a dopiero potem zapałki i nóż,

- Jeden na pięciu respondentów tuż po przebudzeniu sprawdza najnowsze informacje w sieci,

- 70 proc. użytkowników internetu robi zakupy w e-sklepach - mężczyźni nieco częściej od kobiet,

- Polacy są coraz bardziej mobilni - 66 proc. posiada smartfon lub telefon z dostępem do internetu,

- Ponad połowa respondentów woli rozrywkę w internecie od oglądania telewizji,

- Na YouTube największym zainteresowaniem cieszy się muzyka oraz rozrywka, natomiast najwięcej użytkowników zdobywają kategorie: “zrób to sam" oraz kulinaria,

- Niemal 40 proc. polskich internautów używa w tym samym czasie dwóch urządzeń (multiscreening) - np. korzysta z sieci w telefonie podczas oglądania telewizji,

- Jedna trzecia respondentów obawia się, że brak internetu utrudni im kontakt z bliskimi,

- Jedynie 12 proc. osób przyznało, że wirtualna znajomość przerodziła się w trwały związek,

- 82 proc. badanych robi telefonem zdjęcia, 50 proc. korzysta z funkcji notatnika, a 41 proc. nagrywa nim filmy,

- Jeden na pięciu respondentów udostępnia swój telefon dzieciom jako zabawkę.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas