Apple najbardziej wartościową marką na świecie
Apple odebrało Google miano najcenniejszej marki na świecie. Przez ostatnie cztery lata wyszukiwarkowy gigant przewodził rankingowi BrandZ.
Z najnowszego rankingu, przygotowywanego przez agencję Milward Brown, wynika, że wartość marki koncernu Jobsa wynosi obecnie ponad 153 miliardy dolarów, czyli niemal połowę z 320 miliardów dol. rynkowej kapitalizacji całej firmy.
W porównaniu z BrandZ 2010 wartość marki Apple zwiększyła się o 84 proc. W tym samym czasie wartość marki Google spadła o 2 proc. do poziomu niemal 111,5 miliarda dol. W pierwszej piątce zestawienia 100 najbardziej wartościowych znaków firmowych znajdziemy też IBM-a (wartość, niemal 101 miliardów dol., wzrost o 17 proc.), McDonald's (81 miliardów, wzrost o 23 proc.) oraz Microsoft (wartość 78,2 mld dol., wzrost o 2 proc.).
Absolutnym rekordzistą, jeśli chodzi o wzrost wartości w ciągu roku jest Facebook. Wartość tej marki zwiększyła się o 246 proc. i wynosi obecnie 19,102 miliardów dol. Duży wzrost (o 141 proc.) zanotowało też Baidu (obecna wartość 22,555 mld dol.). W tegorocznym zestawieniu znalazło się 19 firm z rynków wschodzących. W ubiegłym roku było ich 13. Ogólna wartość wszystkich 100 marek wynosi obecnie 2,4 biliona dolarów.
Mariusz Błoński