Co będzie popularne w 2010 roku

W tym roku sprzeda się wiele milionów tabletów z dostępem do internetu. Przewidywany jest też wzrost popularności serwisów muzycznych i telewizji 3D oraz rozwój technologii VoIP. W sektorze telefonów prognozuje się umacnianie pozycji smartfonów - wynika z raportu firmy Deloitte'a.

Dział Technologii, Mediów i Telekomunikacji (TMT) firmy doradczej Deloitte opublikował doroczne prognozy na najbliższy rok. "TMT Predictions 2010" zostały stworzone na podstawie prognoz ekspertów firmy oraz danych pochodzących od globalnych klientów Deloitte. W tegorocznym raporcie dominują trzy tematy: gospodarka, digitalizacja i czyste technologie.

Media 2010 - zyski nadal w reklamie

W przypadku branży medialnej raport TMT przewiduje, że 2010 r. będzie przełomowy dla serwisów muzycznych. Liczba zarejestrowanych i płacących za usługi użytkowników na abonamentowych serwisach internetowych powinna przekroczyć 10 mln osób, a całość przychodów powinna kształtować się na poziomie 100 mln dolarów (przy rocznych przychodach ze sprzedaży płyt CD w wysokości 14,4 miliarda dolarów oraz dodatkowo 6 miliardach dolarów z opłat za pobieranie muzyki online).

Reklama

- Eksperci Deloitte uważają, że w tym roku wydawcy dzienników i magazynów będą kontynuowali debatę na temat wprowadzenia płatności za udostępnienie treści online. Jednak tylko niewielu z nich podejmie taką decyzję, a jeszcze mniej osiągnie z tego tytułu znaczący zysk. Głównym źródłem przychodów branży medialnej z działalności online pozostanie nadal reklama. Z ciekawostek technologicznych wynika, że w nadchodzącym roku szykuje się kilka ważnych wydarzeń dla rynku telewizji 3D, w tym uruchomienie pierwszych w pełni trójwymiarowych kanałów w Europie i Stanach Zjednoczonych.

- Jednakże rynek ten czeka też wiele wyzwań związanych z zasięgiem i zyskownością. Pod koniec 2010 r. zarówno liczba abonentów, jak i wielkość przychodów z subskrypcji kanałów 3D oraz ze sprzedaży odbiorników powinny pozostać znikome. W 2010 r. większość programów telewizyjnych i audycji radiowych będzie nadal odbierana w sposób liniowy, czyli zgodnie z ramówkami nadawców. Pomimo rozwoju technologii typu pay-per-view, telewizji na żądanie czy podcastów, pozycja tradycyjnej emisji wydaje się niezagrożona - w ten sposób będzie nadawane ponad 90 proc. treści telewizyjnych i 80 proc. radiowych.

Mobilny VoIP

W branży telekomunikacyjnej eksperci Deloitte przewidują przełom dla mobilnej technologii VoIP. Ich zdaniem system ten przestanie być niszowy i trafi do masowego użycia. Stanie się to możliwe dzięki większej dostępności nowych usług, które łączą funkcjonalność VoIP z rozmową. Usługi te, oprócz niskich kosztów połączeń, oferują też możliwość prowadzenia telekonferencji, transmisji wiadomości głosowych oraz usługę voice-to-text. Z wyliczeń Deloitte wynika, że pod koniec 2010 r. łączna liczba użytkowników mobilnych usług VoIP powinna osiągnąć kilkadziesiąt milionów. Upowszechnienie się tej usługi spowoduje fundamentalną zmianę oczekiwań odnośnie możliwości rozmów mobilnych.

Smartfony

Z raportu TMT wynika, że smartfony będą dalej hitem rynkowym, odnotowującym zarówno stały wzrost liczby, jak i wartości sprzedaży. Jednakże wartość rynku mobilnego wyszukiwania informacji pozostanie dalej skromna - będzie oscylować między 1 a 2 mld dolarów. Co ciekawe, okazuje się, że w tych okolicznościach operatorzy mobilnych wyszukiwarek są gotowi wydać kilkakrotność wyżej wymienionej kwoty w celu osiągnięcia strategicznej pozycji na tym rynku.

Globalne telekomy nie zapomną także o ochronie środowiska - będą skupiać się na redukcji CO2. Sektor ten, obsługujący ponad 4 mld użytkowników (na jednego użytkownika przypada średnio 1,5 linii) generuje emisję dwutlenku węgla na poziomie 183 mln ton, co stanowi 0,7 proc. całej globalnej emisji i jest porównywalne z ilością emitowana przez sektor motoryzacyjny czy lotnictwo. Deloitte spodziewa się, że dzięki działaniom dążącym do redukcji CO2 spadek emisji przypadającej na jedną linię telekomunikacyjną może sięgnąć nawet 10 proc.

Tablety sieciowe czyli wirtualna praca

Eksperci Deloitte przewidują, że w przeciągu dwóch następnych lat jednym z hitów branży technologicznej mogą stać się tablety sieciowe, czyli przenośne urządzenia z dostępem do Internetu, które sprzedadzą się w liczbie dziesiątków milionów. Tablety te będą dysponować znaczącymi możliwościami przetwarzania danych. Raport Deloitte wieści też znaczny wzrost zainteresowania wirtualną infrastrukturą desktopową opartą o rozwiązania typu "cienki klient". Nie znaczy to jednak, że technologia ta zdetronizuje tradycyjne podejście do infrastruktury informatycznej. Rozwiązanie oparte na "cienkim kliencie" polega na centralizacji mocy obliczeniowych i przechowywania danych oraz zastąpieniu komputera użytkownika terminalem, którego rolą jest wysyłanie danych o pracy klawiatury i myszki i odbieranie informacji do wyświetlenia na ekranie. Z przewidywań Deloitte wynika, iż w 2010 r. ponad milion miejsc pracy może być obsługiwanych w ten sposób.

Mniej CO2

Dążenie do redukcji emisji CO2 oraz powrót do rozwijania czystych technologii będą również jednymi z kluczowych trendów w branży technologicznej na 2010 r. Zdaniem ekspertów Deloitte rozwój czystych technologii odnotuje zwiększone zainteresowanie inwestorów oraz wsparcie rządowe, dzięki czemu ponownie wejdzie na drogę wzrostu. Ponadto postęp technologiczny może wkrótce doprowadzić do uruchomienia pierwszej cementowni, wytwarzającej cement nieemitujący dwutlenku węgla w procesie produkcyjnym. Czysta technologia produkcji cementu może skutkować znaczącą redukcją emisji CO2. Jest to o tyle istotne, że przemysł ten odpowiada za około 5 proc. globalnej emisji CO2.

Źródło informacji

Komputer w Firmie
Dowiedz się więcej na temat: ekspert | firmy | CO2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy