Kwestia Superfish i notebooków Lenovo
W czwartek internet obiegła informacja, że niektóre laptopy Lenovo są sprzedawane są wraz z oprogramowaniem Superfish, które umieszcza w naszych przeglądarkach dodatkowe reklamy. Firma Lenovo oficjalnie ustosunkowała się do całej sprawy.
O całej sprawie pisaliśmy w tym miejscu. Dzisiaj Lenovo podesłało kolejne, oficjalne oświadczenie.
Pełne oświadczenie prezentujemy poniżej
"W Lenovo dokładamy wszelkich starań, by zapewnić klientom jak najlepszą ofertę. Wiemy, że z naszych urządzeń korzystają codziennie miliony osób, a my jesteśmy zobowiązani zapewniać użytkownikom wysoką jakość, niezawodność, innowacyjność i bezpieczeństwo informacji. Dążąc do doskonalenia swojej oferty, na niektórych notebookach dla klientów indywidualnych instalowaliśmy fabrycznie oprogramowanie producenta zewnętrznego — firmy Superfish z Palo Alto w stanie Kalifornia.
Wychodziliśmy z założenia, że produkt ten, zgodnie z intencjami Superfish, ułatwi użytkownikom zakupy w Internecie. Oprogramowanie to nie spełniło jednak oczekiwań naszych ani klientów, którzy krytykowali jego działanie. Na te skargi zareagowaliśmy szybko i zdecydowanie. Przepraszamy, jeżeli nasi użytkownicy poczuli się zaniepokojeni z jakiegokolwiek powodu. Zawsze wyciągamy wnioski z własnych doświadczeń i staramy się doskonalić na ich podstawie.
W styczniu zaprzestaliśmy fabrycznej instalacji tego oprogramowania. Także w styczniu zablokowaliśmy połączenia z serwerem, który umożliwiał jego działanie. Na naszych stronach internetowych zamieściliśmy instrukcję usuwania tego oprogramowania. We współpracy z Superfish oraz innymi partnerami branżowymi reagujemy na wszelkie obecne i potencjalne kwestie związane z bezpieczeństwem informacji. Szczegółowe informacje na temat tych działań oraz narzędzia do usuwania oprogramowania można uzyskać pod adresami:
Pragniemy podkreślić, że firma Lenovo nigdy nie instalowała tego oprogramowania na jakichkolwiek notebookach marki ThinkPad, komputerach stacjonarnych ani smartfonach. Oprogramowanie to nie było nigdy instalowane na żadnych produktach dla klientów z sektora dużych przedsiębiorstw —serwerach ani rozwiązaniach pamięci masowej — i sprawa ta w żaden sposób nie dotyczy tych urządzeń. Nie instalujemy już technologii Superfish na żadnych urządzeniach Lenovo.
Najbliższe tygodnie poświęcimy na dogłębne zbadanie tej sprawy i wyciąganie wniosków na przyszłość. Będziemy prowadzić dialog z partnerami, specjalistami branżowymi oraz użytkownikami i poprosimy ich o opinie. Pod koniec miesiąca przedstawimy plan działań, które pomogą Lenovo i całej branży działać z większą świadomością kwestii związanych z oprogramowaniem adware, oprogramowaniem instalowanym fabrycznie i zabezpieczeniami. Poczuwamy się do odpowiedzialności za swoje produkty, ofertę dla użytkowników i wyniki naszych nowych działań.
Technologia Superfish mogła być instalowana na następujących modelach komputerów:
Seria G: G410, G510, G710, G40-70, G50-70, G40-30, G50-30, G40-45, G50-45
Seria U: U330P, U430P, U330Touch, U430Touch, U530Touch
Seria Y: Y430P, Y40-70, Y50-70
Seria Z: Z40-75, Z50-75, Z40-70, Z50-70
Seria S: S310, S410, S40-70, S415, S415Touch, S20-30, S20-30Touch
Seria Flex: Flex2 14D, Flex2 15D, Flex2 14, Flex2 15, Flex2 14(BTM), Flex2 15(BTM), Flex 10
Seria MIIX: MIIX2-8, MIIX2-10, MIIX2-11
Seria YOGA: YOGA2Pro-13, YOGA2-13, YOGA2-11BTM, YOGA2-11HSW
Seria E: E10-30"