Superkomputer z konsol PlayStation 3
Zespół badawczy powołany przez dowództwo lotnictwa Stanów Zjednoczonych zbudował superkomputer z dwóch tysięcy konsol Sony PlayStation 3. Tak skonstruowany klaster osiągnął moc obliczeniową 500 petaFLOPS, czyli 100 tysięcy razy więcej niż jeden nowoczesny procesor.
Wykorzystując powszechnie dostępne na rynku konsole, standardowe szafki na komputery i system operacyjny Linux udało się stworzyć klaster idealny do przetwarzania obrazów i obliczeń neuromorficznych odtwarzających sposób działania ludzkiego mózgu. Dr Richard Linderman mówi, że głównym argumentem za wyborem konsoli jako podstawowego elementu tego superkomputera był korzystny stosunek ceny do osiągów.
- Superkomputery były kiedyś unikatowe i używały unikatowych procesorów. Skorzystaliśmy na rozwoju rynku gier komputerowych i udało nam się osiągnąć wartość między 2 a 3 dolarami za gigaFLOPS. Zużycie energii było również ważnym czynnikiem. Większość superkomputerów potrzebuje 5 megawatów, podczas gdy klaster złożony z konsol PlayStation jedynie 300 do 320 kilowatów - powiedział dr Richard Linderman.
Niestety, konsole nie są przystosowane do szybkiej wymiany danych, tak jak komputery, zazwyczaj wchodzące w skład klastrów obliczeniowych.