Abonament RTV do likwidacji. Nowy pomysł rządu na media publiczne

Abonament RTV to opłata, która obowiązuje wielu Polaków, ale jest przez nich skutecznie unikana. Już od jakiegoś czasu rząd myśli o zmianach dotyczących finansowania mediów publicznych. MKiDN wychodzi z inicjatywą i proponuje alternatywne rozwiązanie.

Abonament RTV to opłata, która pozwala na finansowanie mediów publicznych, ale jej ściągalność od dłuższego czasu maleje. Polacy skutecznie unikają tej daniny i statystyki pod tym względem nie pozostawiają złudzeń. Dlatego już od dłuższego czasu myśli się o zastąpieniu tego rozwiązania. Teraz poznajemy nowe szczegóły.

Rząd prezentuje projekt ustawy dotyczący mediów

Rząd pracuje nad ustawą związaną z europejskim aktem o wolności mediów. Zaprezentowano jej projekt i rozpoczynają się konsultacje dotyczące proponowanych zmian. Tych jest sporo, ale najważniejsze z nich obejmują reformę KRRiT oraz finansowania mediów publicznych i regulacji związanych z powoływaniem władz.

Reklama

Na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego umieszczono następujący zapis: 

Poza wspomnianymi wyżej zagadnieniami ustawa zakłada coś jeszcze i dotyczy to tematu pluralizmu mediów, o czym również dyskutuje się od jakiegoś czasu.

Abonament RTV do likwidacji

Projekt ustawy zakłada również jedną istotną zmianę z punktu widzenia wszystkich Polaków. Tą jest... całkowita likwidacja abonamentu RTV! Opłata ma zniknąć, a media publiczne mają być finansowane w inny sposób. Jeszcze jakiś czas temu pojawiały się informacje o nowej daninie. Pomysł zakładał objęcie wszystkich podatników (których nie dotyczą zwolnienia) na przekazywanie w skali roku kwoty w wysokości nieco ponad 100 zł. Opłata miałaby być pobierana wraz z podatkiem dochodowym, co skutecznie uniemożliwiłoby jej unikanie. MKiDN zaproponowało jednak inną alternatywę.

Finansowanie mediów publicznych miałoby odbywać się z budżetu państwa, a nie poprzez wprowadzanie nowych opłat. Pomysł zakłada, aby na ten cel było przeznaczane rocznie minimum 0,09 PKB. Ministerstwo argumentuje, że dotychczasowy sposób finansowania nie zapewnia stabilności.

Mniej reklam w telewizji

MKiDN zakłada również ograniczenie ilości reklam emitowanych w telewizji. Związane jest to z proponowaną zmianą sposobu finansowania i skupieniu się na innym celu, którym jest misja mediów publicznych. Wymagająca niestety reformacji. W projekcie ustawy przedstawione rekomendacje dotyczące zagadnienia. Nie spodziewajmy się jednak, że reklamy znikną z telewizji zupełnie.

Czy abonament RTV rzeczywiście zostanie zlikwidowany i finansowaniem mediów zajmie się rząd z budżetu państwa? Tego na razie nie wiadomo. Konsultacje w sprawie proponowanych zmian potrwają do 23 września, a kilka tygodni później powinien być gotowy raport. Projekt ustawy mógłby zostać zaprezentowany przed końcem tego roku.

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie. 

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: abonament rtv | media publiczne | opłaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy