Co decyduje o sukcesie fabuły? Naukowcy już wiedzą, jak to przewidzieć
Tajemnica bestsellerów w końcu odkryta? Badacze poznali sposób przewidywania sukcesu opowieści. Czy czeka nas rewolucja w naszej twórczości i uniwersalny przepis na sukces?
Zespół badaczy z Northeastern University w stanie Massachusetts postanowił zgłębić tajemnicę sukcesu opowieści, stawiając kluczowe pytanie — co sprawia, że historia odnosi sukces? Jak zauważa Yakov Bart, profesor marketingu na tej uczelni, tworzenie historii najczęściej postrzegane jest jako forma sztuki. Ostatnio jednak coraz więcej osób zaczyna dostrzegać, że może w tym tkwić także nauka.
Badacze z USA zastosowali zaawansowane metody statystyczne do zbadania dziesiątek tysięcy filmów, seriali telewizyjnych, książek, a nawet zbiórek funduszy. Dzięki temu odkryli kluczowy element, który może przewidzieć sukces historii u odbiorców. Jak się okazuje, są nim zwroty w narracji.
Zwrot w narracji to moment, w którym sytuacja w historii diametralnie się zmienia. Doskonałym przykładem jest tutaj słynne dzieło Szekspira. Romeo najpierw zakochuje się w Julii, po czym następuje dramatyczne wydarzenie, czyli próba zabójstwa Romeo przez Tybalta. Odwrócenia narracyjne mogą oczywiście działać również w drugą stronę, gdy bohater doświadczający trudności nagle napotyka coś, co zmienia jego los na lepsze.
Samsun Knight — członek zespołu badawczego, wyjaśnia, że opracowano metodę, która pozwala za pomocą zaawansowanej analizy tekstu zliczać częstotliwość i intensywność zwrotów narracji w różnych kontekstach. Okazało się, że współczynnik ten rzeczywiście pozwala przewidzieć, które historie są bardziej popularne. Jest to możliwe nawet w obrębie pojedynczego serialu, gdzie badacze porównali sukces poszczególnych odcinków.
Naukowcy przeanalizowali około 30 tysięcy historii z różnych źródeł i ocenili, czy w danym fragmencie używany jest pozytywny, czy negatywny język. Na tej podstawie zmierzyli, jak często następuje zmiana losów bohaterów.
Badając częstotliwość i intensywność zwrotów akcji, Amerykanie odkryli, że jest to całkiem dokładny wskaźnik tego, jak dobrze historia podoba się ludziom. W filmach i serialach korespondował on z wysokością ocen na IMDb, przy książkach z liczbą pobrań, a przy zbiórkach z pozyskanymi pieniędzmi.
Kolejny z badaczy — Matt Rocklage, podkreśla, że choć odwrócenia narracyjne nie są jedynym wyznacznikiem sukcesu historii, to ich powtarzalność i prostota, z jaką przekładają się na sukces historii, zrobiły na badaczach duże wrażenie.
Naukowcy zaznaczają, że badania nie mają na celu stworzenia gotowej uniwersalnej formuły dla pisarzy, ale mogą pomóc unikać pułapek w tworzeniu fabuły.
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!