Co decyduje o sukcesie fabuły? Naukowcy już wiedzą, jak to przewidzieć
Tajemnica bestsellerów w końcu odkryta? Badacze poznali sposób przewidywania sukcesu opowieści. Czy czeka nas rewolucja w naszej twórczości i uniwersalny przepis na sukces?
Zespół badaczy z Northeastern University w stanie Massachusetts postanowił zgłębić tajemnicę sukcesu opowieści, stawiając kluczowe pytanie — co sprawia, że historia odnosi sukces? Jak zauważa Yakov Bart, profesor marketingu na tej uczelni, tworzenie historii najczęściej postrzegane jest jako forma sztuki. Ostatnio jednak coraz więcej osób zaczyna dostrzegać, że może w tym tkwić także nauka.
Co sprawia, że historia nas przyciąga?
Badacze z USA zastosowali zaawansowane metody statystyczne do zbadania dziesiątek tysięcy filmów, seriali telewizyjnych, książek, a nawet zbiórek funduszy. Dzięki temu odkryli kluczowy element, który może przewidzieć sukces historii u odbiorców. Jak się okazuje, są nim zwroty w narracji.
Zwrot w narracji to moment, w którym sytuacja w historii diametralnie się zmienia. Doskonałym przykładem jest tutaj słynne dzieło Szekspira. Romeo najpierw zakochuje się w Julii, po czym następuje dramatyczne wydarzenie, czyli próba zabójstwa Romeo przez Tybalta. Odwrócenia narracyjne mogą oczywiście działać również w drugą stronę, gdy bohater doświadczający trudności nagle napotyka coś, co zmienia jego los na lepsze.
Nowy wskaźnik jest zaskakująco dokładny
Samsun Knight — członek zespołu badawczego, wyjaśnia, że opracowano metodę, która pozwala za pomocą zaawansowanej analizy tekstu zliczać częstotliwość i intensywność zwrotów narracji w różnych kontekstach. Okazało się, że współczynnik ten rzeczywiście pozwala przewidzieć, które historie są bardziej popularne. Jest to możliwe nawet w obrębie pojedynczego serialu, gdzie badacze porównali sukces poszczególnych odcinków.
Naukowcy przeanalizowali około 30 tysięcy historii z różnych źródeł i ocenili, czy w danym fragmencie używany jest pozytywny, czy negatywny język. Na tej podstawie zmierzyli, jak często następuje zmiana losów bohaterów.
Badając częstotliwość i intensywność zwrotów akcji, Amerykanie odkryli, że jest to całkiem dokładny wskaźnik tego, jak dobrze historia podoba się ludziom. W filmach i serialach korespondował on z wysokością ocen na IMDb, przy książkach z liczbą pobrań, a przy zbiórkach z pozyskanymi pieniędzmi.
To zdecydowanie nie jest uniwersalny przepis na sukces
Kolejny z badaczy — Matt Rocklage, podkreśla, że choć odwrócenia narracyjne nie są jedynym wyznacznikiem sukcesu historii, to ich powtarzalność i prostota, z jaką przekładają się na sukces historii, zrobiły na badaczach duże wrażenie.
Ludzie intuicyjnie nie reagują na miejsca, gdzie nic się nie poprawia ani nie pogarsza. Zdecydowanie nie chcesz, żeby twoja historia miała momenty stagnacji.
Naukowcy zaznaczają, że badania nie mają na celu stworzenia gotowej uniwersalnej formuły dla pisarzy, ale mogą pomóc unikać pułapek w tworzeniu fabuły.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!