Kolejna katastrofa lotnicza z udziałem w pełni elektrycznego samolotu
Niestety, przyszłość zielonego lotnictwa rodzi się w wielkich bólach, ale w końcu sukces wymaga wielu porażek. Samoloty to jedne z największych trucicieli atmosfery, więc zmiany muszą nadejść i, prędzej czy później, nadejdą.
Smutne wiadomości dochodzą do nas z Norwegii, gdzie doszło do katastrofy małego samolotu. Prototyp w pełni elektrycznej maszyny od firmy Pipistrel/Alpha Electro był jednym z pierwszych, które pojawiły się na rynku. Miał on być rewolucją w świecie lotnictwa. 2-osobowa i ważąca 350 kilogramów maszyna została wyposażona w silnik elektryczny o mocy 60 kW i akumulator o pojemności 21 kWh, które zapewniają 55-minutowy lot.
Do katastrofy doszło podczas lotu demonstracyjnego. Na pokładzie maszyny znajdowali się: Dag Falk-Petersen, dyrektor generalny Avinor, państwowej firmy lotniczej, oraz Aase Marthe Horrigmo, młodszy pilot. Piloci, w pewnym momencie lotu, utracili panowanie nad Alpha Electro G2 i w rezultacie tego lot zakończył się w wodach jeziora. Na szczęście nikomu nic się nie stało.
Pomimo faktu, że piloci żyją, demonstracyjny lot w pełni elektrycznego samolotu dla krajowych przewoźników, inwestorów i firm nie jest dobrym wstępem do realizacji ogłoszonego przez rząd ambitnego planu wymiany wszystkich samolotów na elektryczne w tym kraju do roku 2040.
Trzeba tutaj podkreślić, że jest to już druga katastrofa samolotu elektrycznego w ciągu ostatniego roku. Niedawno rozbił się i spłonął podczas testów rewolucyjny elektryczny samolot Extra 330 od firmy Magnus eFusion i Siemensa. Maszyna była testowana w okolicach Budapesztu na Węgrzech przez dwóch pilotów. Niestety, obaj ponieśli śmierć na miejscu.
Co ciekawe, ten sam samolot w czerwcu bieżącego roku pojawił się w Polsce, gdzie odbywał pierwsze loty w naszym kraju na trasie Wrocław-Warszawa, z międzylądowaniami w Katowicach i Częstochowie. Warto tutaj podkreślić, że Polska stała się trzecim krajem po Finlandii i Norwegii, w którym pojawiły się te maszyny i były gruntownie testowane.
Źródło: GeekWeek.pl/Reuters / Fot. Alpha Electro