NASA pokazała spektakularne obrazy naddźwiękowych fal uderzeniowych
Agencja buduje prototyp naddźwiękowego pasażerskiego odrzutowca przyszłości X-59, następcy legendarnego Concordea. W ramach testów zarejestrowano bezprecedensowe obrazy fal uderzeniowych.
Realizacją budowy maszyny, która zrewolucjonizuje lotnictwo pasażerskie świata, zajmie się Lockheed Martin. Na początek powstanie prototyp samolotu o nazwie kodowej X-59, a następnie jej pełna, pasażerska wersja. Według planów NASA, prototyp ma rozwijać 1600 km/h i powstanie do roku 2021, natomiast pasażerowie pełnej wersji będą mogli podróżować z prędkością blisko 3000 km/h.
Następca Concorde'a będzie odbywał loty znacznie wyżej od zwykłych samolotów pasażerskich, bo na wysokości blisko 17 kilometrów ponad powierzchnią Ziemi. Największym jednak atrybutem maszyny ma być niezwykle cicha praca napędu. Naddźwiękowy odrzutowiec przyszłości będzie bardzo cicho przekraczał barierę dźwięku. Dzięki temu będzie mógł z dużymi prędkościami startować i lądować na większości miejskich lotnisk świata.
NASA intensywnie pracuje nad pierwszym prototypem. Zanim on powstanie, inżynierowie muszą dokładnie zbadać i poznać warunki panujące w trakcie przekraczania bariery dźwięku. Trzeba tutaj podkreślić, że nowe technologie mają pozwolić następcy Concorde'a obniżyć grom dźwiękowy powstały przy przekraczaniu bariery dźwięku z 90 dB do zaledwie 60 dB.
Inżynierowie przeprowadzili więc serię testów za pomocą odrzutowców T-38, które miały za zadanie przekroczyć barierę dźwięku nad bazą Edwards Air Force Base, a badacze w tym czasie zebrali mnóstwo cennych danych z pokładu B-200. Odrzutowce rozpędziły się do prędkości 1225 km/h i przekroczyły barierę dźwięku pojedynczo, a także w konfiguracji jeden za drugim. Naukowcy byli zdumieni efektem tego zjawiska i hipnotyzującymi obrazami fal uderzeniowych pochodzących z obu samolotów.
Dzięki nowym danym będzie można zaprojektować konstrukcję i napęd nowych odrzutowców w ten sposób, by przekraczanie przez nie bariery dźwięku nie doprowadzało do zniszczeń na ziemi i dyskomfortu mieszkańców obszarów leżących blisko lotnisk i na trasie przelotów samolotów.
NASA i Lockheed Martin nie są i nie będą jednymi, które chcą odmienić przyszłość lotnictwa pasażerskiego. Różne projekty budowy naddźwiękowych samolotów będą rozwijane przez całe lata 20. XXI wieku przez m.in. Boom Aerospace, Aerion Corporation i Boeinga. Ten ostatni koncern chce zbudować maszynę pasażerską zdolną do odbywania lotów z prędkością nawet 6000 km/h.
Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NASA