Bayraktar Kizilelma postraszył Rosję. Turecko-ukraińska groza w przestworzach
Bayraktary TB-2 szybko stały się symbolem oporu Ukraińców, zmieniając sposób, w jaki myślimy o współczesnym polu walki. Teraz świat z zapartym tchem obserwuje narodziny ich następcy - Bayraktara Kizilema, którego czwarty prototyp, wyposażony w nowy ukraiński silnik AI-322F, zaliczył udany lot testowy.

Bez Bayraktarów TB-2 pierwsze miesiące wojny w Ukrainie mogłyby wyglądać zupełnie inaczej, zupełnie inna mogłaby być również pozycja dronów we współczesnych konfliktach zbrojnych. To jedna z najważniejszych i najbardziej zasłużonych broni trwającego od 2022 roku konfliktu, która w pełni zasłużyła na swoją pozycję. Wszyscy pamiętamy nagrania ich skutecznych akcji zwiadowczych i ataków, dzięki którym Rosjanie zaczęli nerwowo spoglądać w niebo. Wystarczy tylko przypomnieć jedną z pierwszych, tj. z 28 lutego, kiedy to w ramach jednego ataku udało im się zniszczyć 96 czołgów, 20 gradów i 8 ciężarówek z paliwem.
Następca legendy coraz bliżej
Nic więc dziwnego, że następca legendy wywołuje tak ogromne zainteresowanie. Przypomnijmy, że dron jest rozwijany w ramach ambitnego programu MIUS (Bojowy Bezzałogowy System Powietrzny), który wystartował już w 2010 roku - koncepcja Bayraktara Kizilelma, bo o nim właśnie mowa, została zaś zarysowana w 2013 roku. Po ośmiu latach prac producent był gotowy do prezentacji parametrów technicznych, a rok później bezzałogowiec po raz pierwszy wbił się w powietrze. W 2023 roku odbył wspólny lot z myśliwcem F-16C, co potwierdziło jego potencjał operacyjny, a dziś oglądamy w akcji jego najnowszą wersję.
Baykar testuje czwarty prototyp Kizilelma
Czwarty prototyp maszyny, oznaczony jako PT-4, pomyślnie przeszedł właśnie próby lotnicze w ośrodku AKINCI Flight Training and Test Center. Nowością jest tu zastosowanie silnika od ukraińskiego producenta Iwczenko-Progress ZMKB, a konkretniej AI-322F, znacznie potężniejszego od wcześniejszego AI-25TLT. Ma on zapewnić maszynie prędkość przelotową na poziomie 735 km/h i maksymalną dochodzącą nawet do 1100 km/h. Baykar jednocześnie testuje też alternatywne opcje napędu dla tego modelu, co może oznaczać kolejne warianty rozwojowe w przyszłości.
Testy zostały pomyślnie przeprowadzone w ośrodku AKINCI, a prototyp PT-4, napędzany silnikiem AI-322F, spełnił wszystkie założenia
Współpraca między Baykar i Iwczenko-Progress ZMKB została oficjalnie przypieczętowana podczas targów zbrojeniowych Saha Expo jesienią 2021 roku. W ubiegłym roku dowiedzieliśmy się z kolei, że Bayraktar Kizilelma będzie też produkowany w Ukrainie. Decyzja ta spotkała się oczywiście ze sprzeciwem Kremla, który zapowiedział już bombardowanie fabryk, ale Ukraina od kilku lat udowadnia Rosji, że jest w stanie skutecznie ukrywać przed nią swoje zakłady produkcyjne.
Bayraktar Kizilelma - specyfikacja techniczna:
- Długość: 14,7 m
- Rozpiętość skrzydeł: 10 m
- Maksymalna masa startowa: 6 000 kg
- Ładowność: 1 500 kg
- Silnik: AI-322F (w wersji PT-4), turboodrzutowy
- Prędkość maksymalna: bliska prędkości dźwięku (naddźwiękowa planowana)
- Zasięg operacyjny: 930 km
- Czas lotu: do 5 godzin
- Start: możliwość operacji z lotniskowców typu TCG Anadolu
- Funkcje stealth: zmniejszona wykrywalność radarowa
- AI: sztuczna inteligencja i autonomiczne manewrowanie
- Uzbrojenie: od bomb kierowanych po pociski powietrze-ziemia