Bóbr-3 testowany przez wojsko
Żołnierze 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej testowali prototyp Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania Bóbr-3, który ma być pozyskany w ramach programu Kleszcz na następcę samochodów opancerzonych BRDM-2.
25 sierpnia służba prasowa 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej poinformowała, że żołnierze 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej (17. BZ) testowali prototyp Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania (LOTR) Bóbr-3, który ma być pozyskany przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) w ramach programu Kleszcz na następcę ponad 40-letnich samochodów opancerzonych BRDM-2.
Testy realizowano na terenie ośrodka ćwiczeń wodnych OC Biała Góra niedaleko Krosna Odrzańskiego w województwie lubuskim. W środę prototyp LOTR testowano pod kątem pokonywania przeszkody wodnej na rzece Odra. Wsparcie zapewnił 5. Kresowy Batalion Saperów z 17. BZ. Próby prowadzono w ramach badań kwalifikacyjnych państwowych tychże pojazdów. Nad przedsięwzięciem czuwał dowódca grupy ewakuacyjno-ratunkowej (GER) st. chor. szt. Krzysztof Rudzki.
Jak powiedział Dominik Dębiński, kierownik projektu LOTR w spółce AMZ-Kutno, Bóbr-3 powstał w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z 2013 roku. Dodał, że obecne badania kwalifikacyjne zostały ukończone na poziomie około 80 proc. Ich finalizację zaplanowano na koniec bieżącego roku. Stwierdził, że badania wykazały optymalną prędkość pływania i parametry manewrowości.
Wcześniej, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowe z Sulejówka pozytywnie ocenił prędkość maksymalną na lądzie i mobilność oraz pokonywanie wzniesień i innych przeszkód terenowych, takich jak rowy i mury. Na obecnym etapie trwają tam testy systemów specjalistycznych, takich jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system masztowy. Zamknięcie projektu przewidywane jest na połowę 2022. Dopiero wówczas rozpocznie się proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych dla Wojska Polskiego.
Bóbr-3 wyposażono w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm3 i mocy 240 kW w układzie power-packa z normą spalania EURO 3, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła i niezależne zawieszenie. Pojazd ma 6,9 m długości, 2,38 m wysokości i 2,5 m szerokości. Prześwit wynosi 400 mm, masa waha się od 12 do 14 t (w zależności od wersji opancerzenia, dopuszczalna masa całkowita to 16 t), a zasięg to 600 km.
W wersji bazowej Bóbr-3 zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A. Dodatkowe panele opancerzenia zwiększą osłonę do poziomu 3. Konstrukcja pojazdu jest modułowa. Pozwala na transport pięciu żołnierzy. Wyposażono go w drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także trzy włazy ewakuacyjne, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu, zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej.
W ramach programu LOTR Kleszcz, IU MON chce zakupić 244 pływające, rozpoznawcze, opancerzone pojazdy kołowe 4×4 z niezależnym zawieszeniem, które zastąpią obecnie użytkowane pojazdy BRDM-2. Program uruchomiony w 2013, którego wartość oceniano wówczas na 1,2 mld zł, notuje jednak opóźnienia.
LOTR Kleszcz ma być też pojazdem bazowym dla transportera rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych, na którego dialog techniczny zaplanowano w okresie luty-maj br. Na targach MSPO 2019, AMZ-Kutno zaprezentowała prototyp kołowego niszczyciela czołgów na bazie pojazdu Bóbr-3.
Rafał Muczyński