Chińczycy stworzą niewidzialne łodzie podwodne? Mają specjalne urządzenie
Inżynierowie z Pekińskiego Instytutu Technologii opracowali specjalną powłokę dla łodzi podwodnych. Według wstępnych badań może zmylić nawet najbardziej zaawansowane sonary Amerykanów.
Specjalne płytki, które "ukryją" chińskie łodzie podwodne
Płytki mogą być wykonane z gumy bądź syntetycznego polimeru i mają 7 centymetrów grubości. Są bardzo lekkie, dzięki czemu nie obciążyłyby łodzi podwodnej. Wynalazek jest dźwiękochłonny i do działania wykorzystuje zjawisko magnetostrykcji. Gdy fale dźwiękowe docierają do płytki, ta zniekształca się i generuje przeciwstawny sygnał. Ten jest tak silny, że zamiast łodzi podwodnej sonar odczytuje ją jako zwykłą wodę.
Jednostka emisyjna jest lekka, może pracować w szerokim zakresie częstotliwości z wysoką wydajnością i jest odporna na ciśnienie
Chińczycy podkreślają, że jak taka technologia na Zachodzie nie jest nowa w tworzeniu kamuflażu dla jednostek morskich, do tej pory była dość eksperymentalna. Na przeszkodzie takim krajom jak Stany Zjednoczone stał brak metali ziem rzadkich, które są wymagane do tworzenia takich materiałów. Chiny będąc posiadaczem największych złóż, nie muszą się o to martwić.
Wyścig zbrojeń w opracowaniu morskiego kamuflażu
Twórcy płytki twierdzą, że obecne sonary są już tak zaawansowane, że żadna łódź podwodna z tradycyjnym kadłubem nie jest w stanie się ukryć. Na nic zdaje się zmiana struktury czy materiału w pasywnym poszyciu. Dlatego postanowili opracować pierwsze, możliwe do pełnoekranowej produkcji poszycie aktywne.
Zanim jednak Chińczycy ogłoszą światu, że mają całkowicie niewidzialne łodzie podwodne, muszą rozwiązać jeden problem z płytkami. Podczas testów okazało się, że działają one dobrze przeciwko sygnałom sonarowym w wyższym zakresie częstotliwości. Natomiast przy coraz niższych częstotliwościach, efekty nie były już tak obiecujące, co jest sporym mankamentem.
Częstotliwość nowoczesnych sonarów aktywnych jest coraz niższa, a długość fali przekracza jeden metr
Aby dalej ruszyć ze swoim projektem i myśleć o pierwszych testach na prawdziwych łodziach podwodnych, chińscy inżynierzy będą musieli to naprawić.