Chiny opracowują nowy rodzaj silnika, który zwiększy prawie dwukrotnie siłę bojową pocisków hipersonicznych?
Jak donosi Interesting Engineering, Pekin stworzył prototypowy silnik hipersoniczny, który ma zdecydowanie lepsze parametry niż sprzęt, który obecnie jest wykorzystywany. Przyszłość już nastała?
Interesting Engineering sugeruje, że chińscy inżynierowie wojskowi mogli znacznie poprawić parametry swojego najnowszego prototypowego silnika hipersonicznego. Według źródeł sprzęt wykazał aż 79 proc. oszczędności paliwa, przy sześciokrotnie większej prędkości. Jak podaje raport South China Morning Post (SCMP) lepsze osiągi mogą podwoić siłę bojową chińskich pocisków hipersonicznych.
- Taka wydajność została uznana za "niezwykłą" - prawie dwukrotnie większa niż w przypadku tradycyjnego silnika scramjet pracującego w podobnych warunkach - powiedział profesor Ma Likun z Narodowego Uniwersytetu Technologii Obronnych w Changsha w prowincji Hunan.
Nowy silnik został przetestowany podczas naziemnej symulacji lotu z prędkością Mach 6, co jest sześciokrotną prędkością dźwięku. W trakcie badań sprzęt osiągnął prawie dwa razy wyższą oszczędność paliwa niż konwencjonalny silnik w tych samych warunkach.
Jak podaje Interesting Engineering podstawowym składnikiem paliwa w nowym silniku jest sproszkowany bor, który w kontakcie z tlenem gwałtownie się zapala. W zmodernizowanej wersji silnika proszek został wprowadzony do komory spalania przez wiele dysz, co wywołało dodatkowe fale uderzeniowe. Dzięki temu bor ma większą interakcję z powietrzem, przez co reakcje chemiczne zachodzą znacznie szybciej.
Według naukowców taki zabieg skutkował wytworzeniem się wyższej temperatury spalania i większym ciągiem, przez co silnik pracował znacznie wydajniej. Rozwój silnika "na bor" może spowodować, że pociski hipersoniczne będą bardziej zwrotne i "wrażliwsze na cele".
Ponadto Chiny opracowują inny konkurencyjny silnik hipersoniczny, który w przyszłości będzie mógł wytworzyć 10 000 razy więcej energii niż konwencjonalne spalanie. Pekin twierdzi, że "nowa przełomowa technologia" ma zrewolucjonizować sposób transportu ludzi i pomóc Chinom w dogonieniu zachodnich krajów w technologii silników odrzutowych. Według założeń nowy opracowywany silnik ma być po raz pierwszy wykorzystany w locie pasażerskim w 2035 roku.