HMS Anson na Karaibach. Co robi tam atomowy okręt podwodny?

HMS Anson, piąty okręt podwodny klasy Astute i przy okazji najnowocześniejszy okręt podwodny brytyjskiej marynarki wojennej, przeszedł próby na Morzu Karaibskim. Oznacza to, że jest gotowy do rozmieszczenia.

HMS Anson podczas prób morskich
HMS Anson podczas prób morskichroyalnavy.mod.ukdomena publiczna

Najnowszy i najnowocześniejszy okręt podwodny brytyjskiej marynarki wojennej przeszedł próby na Morzu Karaibskim, potwierdzając swoją gotowość do rozmieszczenia i prowadzenia misji. Mamy tu do czynienia z klasą okrętów podwodnych z napędem jądrowym, czyli takich, które do napędu i zasilania urządzeń pokładowych w energię elektryczną wykorzystują energię jądrową wytwarzaną w siłowni okrętowej mieszczącej jeden bądź więcej reaktorów.

Co więcej, okręty podwodne klasy Astute to największe i najbardziej zaawansowane jak dotąd brytyjskie okręty podwodne. Takie same otrzymać ma też Australia w ramach programu AUKUS, czyli porozumienia między Australią, Wielką Brytanią i Stanami Zjednoczonymi w zakresie wymiany technologii obronnych, obejmujące m.in. współpracę przy tworzeniu australijskiej floty okrętów podwodnych z napędem jądrowym, ogłoszone 15 września 2021.

Tomahawk i Spearfish na pokładzie

Każdy z tych okrętów podwodnych o wyporności 7800 ton i długości 97 metrów może pomieścić do 38 sztuk broni w sześciu wyrzutniach torpedowych, w tym pociski Tomahawk o zasięgu 1600 kilometrów oraz torpedy Spearfish, które pozwalają niszczyć wrogie okręty podwodne i jednostki nawodne. Torpedy te mogą być sterowane przez autonomiczny sonar aktywny lub pasywny, co zapewnia zabójczą celność.

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych używa również poddźwiękowych rakiet manewrujących dalekiego zasięgu o napędzie odrzutowym, przystosowanych do pracy w każdych warunkach pogodowych.

Udane testy w AUTEC

HMS Anson to najnowszy okręt klasy Astute, który wkrótce dołączy do swojego rodzeństwa: Astute, Ambush, Artful i Audacious. Wszystkie te okręty mogą okrążyć kulę ziemską w zanurzeniu i są w stanie wytwarzać tlen i słodką wodę, aby wspierać załogę podczas wymagających i długotrwałych misji. HMS Anson opuścił swoją stocznię Barrow-in-Furness w lutym ubiegłego roku i od tego czasu jednostka była poddawana najcięższym próbom, aby zweryfikować jej możliwości do pełnienia obowiązków na linii frontu.

Anson spędził czas na wodach u wybrzeży Wielkiej Brytanii, a następnie popłynął dalej na północ od Szkocji, aby przetestować swoje systemy uzbrojenia, wystrzeliwując pomyślnie rakiety testowe Spearfish i Tomahawk
wyjaśniła Royal Navy w komunikacie prasowym.

Później okręt podwodny udał się do Atlantyckiego Podmorskiego Centrum Testów i Oceny (AUTEC), czyli poligonu do badań akustycznych United States Navy (w niektórych miejscach ma 32 km szerokości, 241 km długości i do 1829 m głębokości), położonego w rejonie wyspy Andros w archipelagu Bahamów. AUTEC skupia czołowych światowych ekspertów i technologię, m.in. czujniki i hydrofony do zbierania danych o okrętach podwodnych, torpedach i działaniu sonarów.

Rolnictwo przyszłości. Białko wytwarzane w laboratorium niemal „z powietrza”AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas