Niedaleko Polski przechwycono rosyjski samolot szpiegowski
Niemieckie myśliwce Eurofighter Typhoon pełniące misję Baltic Air Policing przechwyciły rosyjski samolot szpiegowski nad Morzem Bałtyckim. Całość działa się niedaleko od granic Polski - w okolicy łotewskich wód terytorialnych.
Niemieckie Siły Powietrzne pochwaliły się swoim dokonaniem w mediach społecznościowych i od razu wzbudziły zainteresowanie. Przechwyconą maszyną był samolot Su-24MR służący do przeprowadzania rozpoznania taktycznego.
Rosyjski samolot operował bez komunikacji radiowej, planu lotu czy włączonego transpondera. Jest to typowe dla tego rodzaju misji, jednak budzi spore zagrożenie bezpieczeństwa z uwagi na nieznane zamiary maszyny, które można w miarę pewnie określić dopiero po identyfikacji przenoszonego przez nią wyposażenia.
Niemcy aktywnie uczestniczą w ochronie przestrzeni powietrznej państw bałtyckich
Niemieckie Eurofightery stacjonują w bazie Lielvārde na Łotwie. To właśnie stamtąd wystartowała para dyżurna, która przechwyciła nieproszonego gościa z Rosji. Maszyny naszych zachodnich sąsiadów odbywają misję Baltic Air Policing na Łotwie od 2005 roku. Co ciekawe, przez ten czas przydarzył im się jeden niebezpieczny incydent - podwieszany zbiornik paliwa odpadł od skrzydła Eurofightera podczas kołowania po płycie lotniska na pozycję startową.
W misjach nad państwami bałtyckimi brały udział do tej pory dwa modele samolotów niemieckich sił powietrznych - Eurofighter Typhoon i F-4F Phantom, który jednak został wycofany w 2013 roku.
Rosyjski samolot ma już swoje lata, ale wciąż jest skuteczny
Su-24MR to wyspecjalizowany wariant bombowca frontowego o zmiennej geometrii skrzydeł Su-24 zwany w kodzie NATO "Fencer". Samolot doskonale wpisywał się w zimnowojenną tendencję do tworzenia maszyn, w których główną rolę odgrywała prędkość. Lot na niskim pułapie z dużą prędkością miał być sposobem na uniknięcie zestrzelenia przez obronę przeciwlotniczą wroga i na ucieczkę przed nieprzyjacielskimi myśliwcami. Su-24 według niektórych doniesień mógł poruszać się nawet z prędkością około 2450 kilometrów na godzinę przy locie na znacznej wysokości.
Wersja MR wytwarzana była od 1983 do 1993 roku, w tym okresie powstało 130 maszyn. Su-24MR posiadał najlepsze przyrządy rozpoznawcze spośród wszystkich radzieckich maszyn z tego okresu. Samolot wyposażony jest w radar śledzący ukształtowanie terenu, dwie kamery panoramiczne, kamerę telewizyjną, radar pokładowy do obserwacji bocznej oraz systemy rozpoznania w podczerwieni. Innego rodzaju wyposażenie musi być przenoszone w podwieszanych zasobnikach.
Radar obserwacji bocznej używany przez Su-24 jest mniej efektywnym poprzednikiem, stosowanych obecnie w między innymi w satelitach, radarów SAR. Dzięki takiemu wyposażeniu rosyjska maszyna zdolna jest do prowadzenia dość skutecznego rozpoznania. Z tego powodu bieżące przechwytywanie i odstraszanie rosyjskich samolotów rozpoznawczych jest bardzo ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa w regionie bałtyckim i utrudnienia działań hybrydowych Kremla.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!