Niedaleko Polski przechwycono rosyjski samolot szpiegowski

Filip Koziarek

Filip Koziarek

Aktualizacja

Niemieckie myśliwce Eurofighter Typhoon pełniące misję Baltic Air Policing przechwyciły rosyjski samolot szpiegowski nad Morzem Bałtyckim. Całość działa się niedaleko od granic Polski - w okolicy łotewskich wód terytorialnych.

Niemcy przechwycili rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR
Niemcy przechwycili rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MRTeam Luftwaffemateriały prasowe

Niemieckie Siły Powietrzne pochwaliły się swoim dokonaniem w mediach społecznościowych i od razu wzbudziły zainteresowanie. Przechwyconą maszyną był samolot Su-24MR służący do przeprowadzania rozpoznania taktycznego.

Rosyjski samolot operował bez komunikacji radiowej, planu lotu czy włączonego transpondera. Jest to typowe dla tego rodzaju misji, jednak budzi spore zagrożenie bezpieczeństwa z uwagi na nieznane zamiary maszyny, które można w miarę pewnie określić dopiero po identyfikacji przenoszonego przez nią wyposażenia.

Niemcy aktywnie uczestniczą w ochronie przestrzeni powietrznej państw bałtyckich

Niemieckie Eurofightery stacjonują w bazie Lielvārde na Łotwie. To właśnie stamtąd wystartowała para dyżurna, która przechwyciła nieproszonego gościa z Rosji. Maszyny naszych zachodnich sąsiadów odbywają misję Baltic Air Policing na Łotwie od 2005 roku. Co ciekawe, przez ten czas przydarzył im się jeden niebezpieczny incydent - podwieszany zbiornik paliwa odpadł od skrzydła Eurofightera podczas kołowania po płycie lotniska na pozycję startową.

W misjach nad państwami bałtyckimi brały udział do tej pory dwa modele samolotów niemieckich sił powietrznych - Eurofighter Typhoon i F-4F Phantom, który jednak został wycofany w 2013 roku.

Rosyjski samolot ma już swoje lata, ale wciąż jest skuteczny

Su-24MR to wyspecjalizowany wariant bombowca frontowego o zmiennej geometrii skrzydeł Su-24 zwany w kodzie NATO "Fencer". Samolot doskonale wpisywał się w zimnowojenną tendencję do tworzenia maszyn, w których główną rolę odgrywała prędkość. Lot na niskim pułapie z dużą prędkością miał być sposobem na uniknięcie zestrzelenia przez obronę przeciwlotniczą wroga i na ucieczkę przed nieprzyjacielskimi myśliwcami. Su-24 według niektórych doniesień mógł poruszać się nawet z prędkością około 2450 kilometrów na godzinę przy locie na znacznej wysokości.

Wersja MR wytwarzana była od 1983 do 1993 roku, w tym okresie powstało 130 maszyn. Su-24MR posiadał najlepsze przyrządy rozpoznawcze spośród wszystkich radzieckich maszyn z tego okresu. Samolot wyposażony jest w radar śledzący ukształtowanie terenu, dwie kamery panoramiczne, kamerę telewizyjną, radar pokładowy do obserwacji bocznej oraz systemy rozpoznania w podczerwieni. Innego rodzaju wyposażenie musi być przenoszone w podwieszanych zasobnikach.

Radar obserwacji bocznej używany przez Su-24 jest mniej efektywnym poprzednikiem, stosowanych obecnie w między innymi w satelitach, radarów SAR. Dzięki takiemu wyposażeniu rosyjska maszyna zdolna jest do prowadzenia dość skutecznego rozpoznania. Z tego powodu bieżące przechwytywanie i odstraszanie rosyjskich samolotów rozpoznawczych jest bardzo ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa w regionie bałtyckim i utrudnienia działań hybrydowych Kremla.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Rolnictwo przyszłości. Białko wytwarzane w laboratorium niemal „z powietrza”AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas