Rosja wycofuje legendarny An-22. Największy samolot turbośmigłowy świata

An-22 po blisko 60 latach kariery odchodzi na emeryturę. Rosyjskie wojskowe lotnictwo transportowe poinformowało, że jeszcze w tym roku zakończy działalność największego na świecie samolotu turbośmigłowego.

Rosja wycofuje legendarny An-22
Rosja wycofuje legendarny An-22Toshiro Aoki/JP Spotters/jp-spotters.comWikimedia

To już koniec ery legendarnego radzieckiego samolotu, który przez prawie sześć dekad odgrywał kluczową rolę w operacjach wojskowych i cywilnych. Informacje takie przekazał generał Władimir Benediktow, dowódca wojskowego lotnictwa transportowego Rosji, podkreślając jednocześnie znaczenie Tweru, nieoficjalnej stolicy rosyjskiego wojskowego lotnictwa transportowego.

Stacjonuje tu 12. dywizja, znana jako najcięższa dywizja na świecie. Obecnie eksploatuje An-124, a wcześniej mieliśmy legendarnego "Anteusza" (An-22), którego eksploatację kończymy w tym roku
mówił.

Warto wyjaśnić, że mamy tu do czynienia z naprawdę wyjątkową konstrukcją, bo An-22 to największy samolot turbośmigłowy na świecie, a swego czasu największy samolot w ogóle. W końcu oddał jednak ten ostatni tytuł innej kultowej maszynie ze stajni Olega Antonowa, czyli An-225 "Mrija", która od połowy lat 80. XX wieku była największym i najcięższym samolotem na świecie (i trzecim pod względem rozpiętości skrzydeł). I pewnie wciąż cieszyłaby się tym tytułem, gdyby nie została zniszczona przez Rosję na początku inwazji na Ukrainę.

Jakie zadania wykonywał An-22?

An-22 (w kodzie NATO: Cock) to samolot przewidziany do transportu wojska i ładunków oraz poszukiwania złóż minerałów. Wyposażony jest w cztery silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-12 o mocy 15 000 KM każdy, które napędzały również samoloty Tu-95 i Tu-142 z rodziny samolotów bombardujących i patrolujących. Pierwszy lot samolotu odbył się 27 lutego 1965 roku, a pierwszy publiczny pokaz podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Paryżu rok później.

An-22 szybko zyskał rozgłos za sprawą swoich wyjątkowych możliwości lotu i operowania z nieutwardzonych pasów startowych (za sprawą zmiany ciśnienia w oponach), stając się niezastąpionym narzędziem do transportu ładunków ponadgabarytowych i sprzętu do odległych i trudno dostępnych obszarów Związku Radzieckiego. Jego duża ładowność, duży zasięg i oszczędne silniki sprawiały, że był on ekonomicznie opłacalny w różnych ciężkich misjach transportowych.

An-22. Co potrafi ta maszyna?

Samolot mierzy 57,3 m długości, 12,5 m wysokości, rozpiętość jego skrzydeł to 64,4 m, a maksymalna masa startowa wynosi 225 000 kg. An-22 lata z prędkością maksymalną 608 km/h, jego pułap praktyczny to 8000 m, a zasięg wynosi 3 100 km z ładunkiem i 11 000 km bez ładunku. Wysoko umieszczone skrzydła umożliwiły skonstruowanie ogromnej przestrzeni ładunkowej mierzącej 33 metry długości oraz 639 m³ objętości, która pozwala przenosić ładunek o masie do 60 ton (w doświadczalnym locie z 1967 roku An-22 uniósł ładunek o masie 100,44 t na wysokość 7848 m, ustanawiając nadal niepobity rekord dla samolotu turbośmigłowego).

W odróżnieniu od oddzielonej kabiny pozwalającej na zmieszczenie od 5 do 8 członków załogi oraz 29 pasażerów, część ładunkowa nie jest hermetyzowana, co pozwala na otwieranie tylnych drzwi ładunkowych podczas lotu i desant wojska spadochronowego oraz sprzętu. W latach 1965-75 z linii produkcyjnych zjechało łącznie 68 maszyn, z czego 60 służyło w rosyjskiej armii, a pozostałe zostały w Ukrainie po rozpadzie ZSRR.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Rolnictwo przyszłości. Białko wytwarzane w laboratorium niemal „z powietrza”AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas