Rosja wycofuje legendarny An-22. Największy samolot turbośmigłowy świata

An-22 po blisko 60 latach kariery odchodzi na emeryturę. Rosyjskie wojskowe lotnictwo transportowe poinformowało, że jeszcze w tym roku zakończy działalność największego na świecie samolotu turbośmigłowego.

An-22 po blisko 60 latach kariery odchodzi na emeryturę. Rosyjskie wojskowe lotnictwo transportowe poinformowało, że jeszcze w tym roku zakończy działalność największego na świecie samolotu turbośmigłowego.
Rosja wycofuje legendarny An-22 /Toshiro Aoki/JP Spotters/jp-spotters.com /Wikimedia

To już koniec ery legendarnego radzieckiego samolotu, który przez prawie sześć dekad odgrywał kluczową rolę w operacjach wojskowych i cywilnych. Informacje takie przekazał generał Władimir Benediktow, dowódca wojskowego lotnictwa transportowego Rosji, podkreślając jednocześnie znaczenie Tweru, nieoficjalnej stolicy rosyjskiego wojskowego lotnictwa transportowego.

Warto wyjaśnić, że mamy tu do czynienia z naprawdę wyjątkową konstrukcją, bo An-22 to największy samolot turbośmigłowy na świecie, a swego czasu największy samolot w ogóle. W końcu oddał jednak ten ostatni tytuł innej kultowej maszynie ze stajni Olega Antonowa, czyli An-225 "Mrija", która od połowy lat 80. XX wieku była największym i najcięższym samolotem na świecie (i trzecim pod względem rozpiętości skrzydeł). I pewnie wciąż cieszyłaby się tym tytułem, gdyby nie została zniszczona przez Rosję na początku inwazji na Ukrainę.

Reklama

Jakie zadania wykonywał An-22?

An-22 (w kodzie NATO: Cock) to samolot przewidziany do transportu wojska i ładunków oraz poszukiwania złóż minerałów. Wyposażony jest w cztery silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-12 o mocy 15 000 KM każdy, które napędzały również samoloty Tu-95 i Tu-142 z rodziny samolotów bombardujących i patrolujących. Pierwszy lot samolotu odbył się 27 lutego 1965 roku, a pierwszy publiczny pokaz podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Paryżu rok później.

An-22 szybko zyskał rozgłos za sprawą swoich wyjątkowych możliwości lotu i operowania z nieutwardzonych pasów startowych (za sprawą zmiany ciśnienia w oponach), stając się niezastąpionym narzędziem do transportu ładunków ponadgabarytowych i sprzętu do odległych i trudno dostępnych obszarów Związku Radzieckiego. Jego duża ładowność, duży zasięg i oszczędne silniki sprawiały, że był on ekonomicznie opłacalny w różnych ciężkich misjach transportowych.

An-22. Co potrafi ta maszyna?

Samolot mierzy 57,3 m długości, 12,5 m wysokości, rozpiętość jego skrzydeł to 64,4 m, a maksymalna masa startowa wynosi 225 000 kg. An-22 lata z prędkością maksymalną 608 km/h, jego pułap praktyczny to 8000 m, a zasięg wynosi 3 100 km z ładunkiem i 11 000 km bez ładunku. Wysoko umieszczone skrzydła umożliwiły skonstruowanie ogromnej przestrzeni ładunkowej mierzącej 33 metry długości oraz 639 m³ objętości, która pozwala przenosić ładunek o masie do 60 ton (w doświadczalnym locie z 1967 roku An-22 uniósł ładunek o masie 100,44 t na wysokość 7848 m, ustanawiając nadal niepobity rekord dla samolotu turbośmigłowego).

W odróżnieniu od oddzielonej kabiny pozwalającej na zmieszczenie od 5 do 8 członków załogi oraz 29 pasażerów, część ładunkowa nie jest hermetyzowana, co pozwala na otwieranie tylnych drzwi ładunkowych podczas lotu i desant wojska spadochronowego oraz sprzętu. W latach 1965-75 z linii produkcyjnych zjechało łącznie 68 maszyn, z czego 60 służyło w rosyjskiej armii, a pozostałe zostały w Ukrainie po rozpadzie ZSRR.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja | samolot
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy