Rosyjski okręt szpiegowski u wybrzeży USA. Co to za jednostka?

Rosyjski okręt rozpoznawczy niebezpiecznie zbliżył się do brzegów USA i wymusił reakcję na tamtejszej straży przybrzeżnej. Jakie zdolności posiada ta tajemnicza rosyjska jednostka szpiegowska?

Amerykański kuter Straży Przybrzeżnej, podczas rutynowego patrolu w rejonie wysp Aleutów na Alasce, natknął się na rosyjski okręt szpiegowski klasy Wisznia znajdujący się na wodach międzynarodowych, ale w obrębie amerykańskiej wyłącznej strefy ekonomicznej (370 kilometrów od wybrzeża USA). 

Załoga amerykańskiej jednostki Straży Przybrzeżnej — kutra Alex Haley wykryła statek około 48 kilometrów na południowy wschód od cieśniny Amukta między Morzem Beringa a północnym Pacyfikiem. Śmigłowiec ze stacji lotniczej Straży Przybrzeżnej największej okolicznej bazy w Kodiak również zauważył tę jednostkę.

Reklama

Jednostka Straży Wybrzeża nie była w stanie nawiązać kontaktu z rosyjskim okrętem, ale śledziła go, gdy poruszał się na wschód.

Obserwację rosyjskiej jednostki wraz z kutrem Straży Przybrzeżnej prowadził samolot poszukiwawczo-ratowniczy Lockheed HC-130. Kuter Alex Haley operuje z portu w Kodiak — dziesiątego największego miasta Alaski liczącego 5,5 tys. mieszkańców. Oprócz Alexa Haleya jest to także baza dla kutra Cypress oraz elementu lotniczego Straży Przybrzeżnej USA.

To nie jedyna tego typu sytuacja z rosyjskimi okrętami szpiegowskimi

Podobny incydent z okrętem klasy Wisznia miał miejsce także na Morzu Bałtyckim, gdy w czerwcu tego roku Wasilij Tatiszczew zacumował bardzo blisko od portu w Kilonii, w którym przebywały NATO-wskie okręty biorące udział w manewrach BALTOPS 2024

Czym charakteryzują się okręt klasy Wisznia?

Rosyjskie okręty rozpoznawcze klasy Wisznia znane również jako Projekt 864, to jednostki zaprojektowane z myślą o prowadzeniu operacji rozpoznania sygnałowego oraz komunikacyjnego. Okręty produkowano w latach 80. w Stoczni Północnej w Gdańsku. Łącznie powstało ich 7 egzemplarzy.

Okręty klasy Wisznia mają długość około 92 metrów i szerokość niecałych 15 metrów. Ich wyporność przy maksymalnym ładunku wynosi nieco ponad 3,4 tys. ton. Prędkość maksymalna tych okrętów rozpoznawczych budowanych w Polsce wynosi 16 węzłów, czyli niecałe 30 km/h. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Cegielski-Sulzer, które zapewniają zasięg operacyjny wynoszący około 7,9 tys. mil morskich (14,6 tys. kilometrów).

Główną cechą okrętów klasy Wisznia jest ich zaawansowane wyposażenie szpiegowskie. Posiadają one rozbudowane systemy rozpoznania elektronicznego, w tym radary, sonary i sensory pozwalające na przechwytywanie komunikacji radiowej oraz analizę sygnałów radarowych przeciwnika. Dokładna specyfikacja sprzętu rozpoznawczego nie jest jednak znana. Dane zebrane przez aparaturę transmitowane są satelitarnie za pomocą dwóch anten.

Załoga okrętów projektu 864 wynosi 121 osób. Okręt nie posiada silnego uzbrojenia konwencjonalnego. Jego jedynymi systemami obrony są dwie wieżyczki systemu CIWS AK-630 oraz dwie wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Igła krótkiego zasięgu. Broń ta służy do tzw. obrony bezpośredniej przeciwko celom znajdującym się bardzo blisko okrętu. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Alaska | USA | rosyjski okręt
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy