Suchoj pracuje nad nowym myśliwcem

Źródła w rosyjskim kompleksie obronno-przemysłowym informują, że Kompania Suchoj rozpoczęła wstępne prace nad lekkim, jednosilnikowym samolotem wielozadaniowym nowej generacji.

Dotychczas pojawiło się jedynie jedno zdjęcie modelu przyszłego myśliwca
Dotychczas pojawiło się jedynie jedno zdjęcie modelu przyszłego myśliwcaMilMag

26 maja rosyjska agencja prasowa TASS, powołując się na anonimowe źródła w rosyjskim kompleksie obronno-przemysłowym, poinformowała, że Kompania Suchoj rozpoczęła wstępne prace nad lekkim, jednosilnikowym samolotem wielozadaniowym nowej generacji.

Jak podaje źródło, Kompania Suchoj pracuje nad jednosilnikowym, lekkim samolotem taktycznym z maksymalną masą startową do 18 ton. Prędkość maksymalna samolotu przekroczy Ma 2. Będzie charakteryzował się supermanewrowością, ulepszonymi charakterystykami startu i lądowania (krótkiego startu i lądowania? - przyp. red.), co zapewni wektorowany ciąg silnika. Stosunek ciągu do masy samolotu wyniesie więcej niż 1:1.
Wcześniej, w grudniu 2020 generalny Rostiechu, w skład którego wchodzi Kompania Suchoj w ramach Zjednoczonej Korporacji Lotniczej, OAK, Siergiej Czemiezow powiedział, że Suchoj pracuje nad koncepcją zaawansowanego, jednosilnikowego, lekkiego i średniego samolotu bojowego - załogowego i bezzałogowego:

- Trwają prace nad stworzeniem systemu lotnictwa bojowego przyszłości w klasach lekkich i średnich. Zgodnie z projektem może to być platforma uniwersalna w wersji załogowej i bezzałogowej. Spółka pracuje nad koncepcją i wymaganiami operacyjnymi takiej platformy. Jak dotąd robimy to z własnej inicjatywy, bez środków z budżetu [federalnego] - powiedział wówczas Czemiezow.

Warto dodać, że podobne prace ma realizować Korporacja Lotnicza MiG, o czym informowała 16 kwietnia 2020 agencja prasowa RIA Novosti. 
Jest to w rzeczywistości kontynuacja prac koncepcyjnych w ramach programu pod kryptonimem LMFS (Liogkij Mnogofunkcjonalnyj Frontowoj Samoliot, czyli Lekki Wielozadaniowy Samolot Frontowy), jednak prace miały nabrać tempa począwszy od końcówki 2019. Analiza ma zostać zrealizowana w latach 2020-2025, a jej koszt oszacowano na 4 mln RUB (225 tys. zł). Pierwsze informacje o programie pojawiły się już w 2012 roku.

RSK MiG ma badać koncepcję samolotu o maksymalnej masie startowej 25 t, a więc cięższego niż propozycja Suchoja. Miałby być napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi, pochodzącymi z badanej konstrukcji WK-10M (pochodna RD-33MK Morska Osa) o ciągu 10 t. 

Nie można wykluczyć, że koncepcje Kompanii Suchoj i RSK MiG będą rywalizować ze sobą o przyznanie finansowania ministerstwa obrony Federacji Rosyjskiej, ale też mogą zostać połączone, co byłoby bardziej efektywne pod kątem ekonomicznym, gdyż obie spółki weszły w ubiegłym roku w skład wydziału lotnictwa wojskowego OAK (Połączenie RSK MiG i Suchoja).

Według ekspertów, lekki samolot bojowy byłby uzupełnieniem cięższych Su-57 (w kodzie NATO Felon), podobnie jak w przeszłości w lotnictwie sowieckim samoloty MiG-29 uzupełniły Su-27. W rosyjskich Siłach Powietrzno-Kosmicznych mógłby potencjalnie zastąpić wspomniane MiG-29 różnych wersji - w 2021 znajdowało się ich na uzbrojeniu 255 - według danych z corocznego raportu World Air Forces, czy samoloty szturmowe Su-25 (193 egzemplarze).

Co ciekawe, informacja o przyspieszeniu de facto prac nad lekkim samolotem bojowym w Rosji pojawiła się w cztery miesiące po rozpoczęciu prac rozwojowych nad samolotem przechwytującym nowej generacji, oznaczonym jako MiG-41 w ramach programu PAK DP (Perspiektiwnyj Awiacionnyj Kompleks Dalnego Pierechwata), który będzie zastępował ciężki samoloty przechwytujące MiG-31, modernizowane do standardów BM i BSM.

Rafał Muczyński

MilMag
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas