SW-4 Puszczyk dla koreańskiego lotnictwa?
Spółka Leonardo oferuje, produkowany w zakładach PZL-Świdnik, lekki śmigłowiec SW-4 Puszczyk w przetargu na śmigłowiec szkolno-treningowy dla armii Korei Południowej.
Południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała o planowanym wznowieniu przetargu dotyczącego zakupu śmigłowców szkolno-treningowych w ramach programu TH-X. Zapytanie ofertowe ma zostać wysłane do spółek Leonardo i Bell w lipcu 2018. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Redakcję Militarnego Magazynu MILMAG warunki nowego postępowania są obecnie analizowane przez spółkę Leonardo oferującą, produkowany w zakładach PZL-Świdnik, lekki śmigłowiec SW-4 Puszczyk.
Obecnie jeszcze nie wiadomo, która wersja SW-4 będzie oferowana w ramach programu TH-X. Decyzja zostanie podjęta po publikacji oficjalnych dokumentów przez stronę koreańską. W przypadku wyboru Puszczyków, prawdopodobnie część śmigłowców powstanie w Polsce, natomiast reszta miałaby zostać wyprodukowana na licencji przez przedsiębiorstwo Korean Air Aerospace Division. Wcześniej koncern Leonardo, zwycięzca w programie Korea Maritime Operational Helicopter, dostarczył koreańskiej marynarce wojennej osiem śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) AW159 Wildcat.
Pierwsza próba wyłonienia następców wiekowych McDonnell Douglas MD 500 Defender w wojskach lądowych i marynarce wojennej Republiki Korei została podjęta podczas międzynarodowych targów Seoul International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX) 2017. Miano wówczas wybrać dostawcę 41 lekkich śmigłowców szkolno-treningowych. Do ostatniej fazy postępowania zakwalifikowały się wówczas koncerny Leonardo i Bell, oferując, odpowiednio SW-4 oraz Bell 505 Jet Ranger X. Zgodnie ze stanowiskiem DAPA powodem zerwania rozmów z oferentami był brak porozumienia w kwestiach finansowych.
Puszczyk ze Świdnika
SW-4 Puszczyk jest wykorzystywany do szkolenia podstawowego pilotów w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Śmigłowce otrzymały zdublowany układ sterowania i wyposażenie kabiny pilota do lotów w nocy za pomocą noktowizji i według wskazań przyrządów pokładowych. Wiropłaty zastąpiły w Siłach Powietrznych Mi-2 jako maszyny szkolenia podstawowego.
W 2012 Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych otrzymała, opracowany przez ETC-PZL Aerospace Industries, symulator śmigłowca. Najnowszą wersją rozwojową jest SW-4 Solo, rozwijany jako opcjonalnie pilotowany statek bezzałogowy. Solo zaprezentowano podczas targów MSPO 2012 w Kielcach. Powstał w wyniku współpracy polskich i włoskich inżynierów. Testy zakładowe SW-4 Solo rozpoczęto 15 grudnia 2016 w porcie lotniczym Taranto-Grottaglie.