USA testują pocisk hipersoniczny? Chiny: To patrzcie na to!

Inżynierowie School of Aeronautics and Astronautics z Northwestern Polytechnical University poinformowali o zakończonych sukcesem testach pocisku hipersonicznego o nazwie Feitian-1, który wyróżnia się rakietowym układem napędowym z cyklem kombinowanym (RBCC).

Chiny chwalą się udanymi testami nowatorskiego systemu hipersonicznego
Chiny chwalą się udanymi testami nowatorskiego systemu hipersonicznego School of Aeronautics and Astronautics/Northwestern Polytechnical Universitymateriały prasowe

Ostatnie miesiące pozbawiły wątpliwości nawet największych sceptyków, pociski hipersoniczne to broń przyszłości, a wyścig zbrojeń w tym zakresie właśnie wchodzi na nowy poziom. Rosja sięga po Kindżały w Ukrainie i straszy możliwością użycia “Szatana II" , Amerykanie informują o kolejnych udanych testach swoich pocisków hipersonicznych od firm Raytheon Technologies i Northrop Grumman oraz Lockheed Martin, a dyktator z Korei Północnej twierdzi, że ma podobne.

Chiny testują pocisk hipersoniczny o nazwie Feitian-1

Chińczykom nie pozostało więc nic innego, jak tylko odpowiedzieć w swoim stylu, czyli prezentując jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie. Bo warto pamiętać, że chociaż władze Państwa Środka nie mówią głośno o wszystkich swoich systemach, to eksperci podejrzewają, że ich broń hipersoniczna może być najnowocześniejsza na świecie i wskazują choćby na ubiegłoroczne testy pocisku zdolnego do manewrowania w kosmosie, który jest w stanie dosłownie “zaparkować" na orbicie, by w odpowiednim momencie dokonać deorbitacji celem nagłego i niespodziewanego ataku.

Chińczycy oczywiście zaprzeczyli, zapewniając, że testowali wtedy rozwiązania do lotów kosmicznych, ale nie wszyscy są przekonani do tego tłumaczenia. W przypadku Feitian-1 nie ma jednak wątpliwości, bo inżynierowie sami pochwalili się swoim sukcesem, uchylając przy okazji rąbka tajemnicy i zdradzając, że mowa o pocisku z rakietowym układem napędowym z cyklem kombinowanym (RBCC).

Do przyspieszania do prędkości przekraczających 5 Machów wykorzystuje on hybrydę silnika przepływowego, silnika strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania oraz silnika rakietowego, przełączając się między kolejnymi modułami wraz ze wzrostem prędkości i wysokości. 

Taki silnik ma wiele zalet, z których główną jest to, że nie musi przewozić tyle utleniacza, co klasyczna rakieta, ponieważ może pobierać tlen z powietrza jak konwencjonalny silnik odrzutowy. Dzięki temu może przewozić więcej paliwa (Feitian-1 może spalać paliwo lotnicze na bazie nafty) lub zwiększyć ładowność. Jak podkreślają inżynierowie Northwestern Polytechnical University, to pierwszy silnik RBCC w pocisku hipersonicznym, a pierwsze testy potwierdziły, że rozwiązanie płynnie przełącza się między kolejnymi trybami, czyli mówiąc krótko, działa.

Słoniątko wpadło do rowu. Dramatyczna akcja ratunkowaAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas