Mobilne płatności - w Polsce górą SMS-y Premium

Rynek płatności mobilnych Europie Środkowo-Wschodniej rozwija się wolniej, niż jeszcze do niedawna spodziewali się sami uczestnicy rynku - wynika z raportu Frost & Sullivan. W Polsce nadal najwięcej przychodów generują SMS-y Premium.

SMS Premium radzi sobie dobrze w Polsce i zagranicą, ale u nas zdecydowanie lepiej  fot. gtamin
SMS Premium radzi sobie dobrze w Polsce i zagranicą, ale u nas zdecydowanie lepiej fot. gtaminstock.xchng

- Telefony komórkowe, wraz ze stale rosnącą liczbą opracowywanych dla nich aplikacji, stopniowo stają się swoistymi centrami informacji i rozrywki - stwierdza Edyta Kosowska, analityczka rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan. - Zaadaptowanie telefonu komórkowego do spełniania funkcji płatniczych jest już w regionie CEE tylko kwestią czasu - dodaje.

- Aby płatności mobilne mogły stać się popularne, muszą spełniać pewne podstawowe kryteria, a mianowicie być bezpieczne i wygodne dla użytkowników końcowych - zaznacza Edyta Kosowska - Muszą również być opłacalne dla wszystkich uczestników rynku.

Największym wyzwaniem w sektorze płatności mobilnych jest stworzenie skutecznego modelu biznesowego. Sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana ze względu na bardzo niskie marże za płatności w fizycznych punktach sprzedaży. - Do wypracowania odpowiednich zysków na rynku płatności mobilnych o niskich marżach konieczna jest duża ilość transakcji - wyjaśnia Edyta Kosowska. - Dostawcy usług będą musieli zatem zainteresować swoją ofertą bardzo dużą liczbę użytkowników. W związku z tym kluczową rolę odgrywać będzie edukacja rynku.

Pozostałe kryteria, konieczne do upowszechnienia płatności mobilnych, zwłaszcza wygoda użytkowania, są spełniane przez płatności dokonywane w technologii NFC, która w regionie CEE stopniowo się rozwija. Liderem jest w tym zakresie Bułgaria, gdzie dostawcy usług dostrzegli potencjał wśród osób nie korzystających z usług bankowych. Testy NFC są prowadzone również w Czechach, na Węgrzech oraz w Polsce.

Najwięksi polscy operatorzy komórkowi wraz z bankami i instytucjami finansowymi indywidualnie testowali płatności w systemie NFC. Jednakże komercyjne wdrożenie jak do tej pory zapowiedział jedynie T-mobile. Usługa ma być uruchomiona do końca 2011 roku na wspólnej platformie wraz z niemiecką spółką matką T-mobile.

Obecnie w Polsce przeważająca część przychodów na rynku płatności mobilnych jest generowana przez SMS-y Premium. Dynamicznie rozwijającym się segmentem są także płatności za parkingi oraz transport publiczny, rozwijane przede wszystkim przez takie firmy jak mPay czy SkyCash.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas