Wymierająca technologia telefoniczna

Transmisja głosu rozumiana, jako tradycyjne telefonowanie odchodzi do historii. Jest to skutkiem faktycznego przejęcia funkcji przez technologie mobilne. Nawyki Polaków zostały w tym kontekście zbadane przez Interactive Intelligence. Zachowania Polaków różnicują się z wiekiem ale badanie przynosi więcej interesujących wyników.

Czy rozmowy telefoniczne umierają?  fot. Dawson Toth
Czy rozmowy telefoniczne umierają? fot. Dawson Tothstock.xchng

Deklaratywne 90 proc.

Telefon komórkowy to narzędzie zdecydowanie najczęściej wykorzystywane w komunikacji międzyludzkiej przez wszystkich Polaków niezależnie od wieku. Powyżej 90 proc. respondentów z każdego pokolenia deklaruje wykorzystanie komórki do rozmów ze znajomymi oraz usługodawcami. W kontaktach prywatnych również jednym z najbardziej popularnych narzędzi jest wysyłanie wiadomości sms/mms.

Socmedia

Rzeczywiście popularność portali społecznościowych, forów internetowych i czatów wzrasta dynamicznie w młodych pokoleniach w przypadku kontaktów prywatnych. Niemal 70 proc. młodych deklaruje korzystanie z sieci społecznościowych - w stosunku do niecałych 30 proc. z pokolenia baby boomers. Wykorzystanie czatów rośnie z 15 proc. wśród osób starszych do prawie 40 proc. w pokoleniu Y.

Słaby biznes na Fejsbuku

W Polsce nie obserwujemy promowanego za oceanem trendu, związanego z zastosowaniem nowych kanałów komunikacji do celów biznesowych. W kontaktach służbowych wykorzystanie portali społecznościowych pozostaje na poziomie 14 - 21 proc. Aktywność na forach i czatach online jest jeszcze bardziej znikoma. W kontaktach typu klient - firma obserwujemy, co prawda wzrost wykorzystania powyższych narzędzi w młodszych pokoleniach, ale ich popularność wciąż nie jest znacząca - 3 proc do 14 proc w stosunku do rozmów na czacie, 9 proc do 16 proc w przypadku portali społecznościowych oraz 6 proc do 17 proc dla forów internetowych.

Rozwój nowych kanałów komunikacji nie wpływa na zanik kontaktów osobistych. Wszyscy respondenci uznali spotkania osobiste za najbardziej niezbędną formę kontaktów z ludźmi. W kontaktach prywatnych, służbowych czy kontaktach z usługodawcami, spotkania osobiste wciąż są najczęściej stosowaną formą komunikacji, walcząc o palmę pierwszeństwa jedynie z telefonią mobilną.

Komputer w Firmie
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas