Dużo wody na Marsie. Ukryte złoża w lokalnym Wielkim Kanionie

Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała właśnie o kolejnym sukcesie misji ExoMars, orbiter Trace Gas Orbiter zauważył znaczne ilości wody w samym sercu systemu kanionów Valles Marineris.

Trace Gas Orbiter (TSO) dokonał właśnie ważnego odkrycia /ESA /materiały prasowe

ExoMars, czyli wspólna misja badawcza Europejskiej Agencji Kosmicznej i Rosyjskiej Agencji Kosmicznej Roskosmos, której celem jest szukanie śladów procesów biologicznych i geologicznych na Czerwonej Planecie, dokonała właśnie kolejnego ważnego odkrycia.

Naukowcy poinformowali, że krążący po orbicie Trace Gas Orbiter zauważył złoża wody podziemnej w miejscu często określanym mianem marsjańskiego Wielkiego Kanionu. Ta jest ukryta pod powierzchnią planety, ale to nie problem dla instrumentu FREND, który został zaprojektowany do oznaczania poziomu wodoru do głębokości 1 metra - wodór może wskazywać na depozyty lodowe, które z pewnością będą bardzo ważne dla przyszłych misji załogowych, celujących właśnie w bazy w okolicach równika.

Kiedyś oceany, teraz pustynia, ale...

Bo chociaż naukowcy uważają, że powierzchnia Marsa była kiedyś usłana oceanami, to obecnie jest ona ogromną pustynią. Wiemy, że na planecie jest woda, bo ta została zlokalizowana w formie lodu w polarnych regionach (a część badaczy wierzy w słone jeziora głęboko pod powierzchnią), ale w okolicach równika udało się dotąd odkryć dosłownie śladowe ilości lodu czy uwodnionych minerałów, więc nowe znalezisko może być przełomowe.

Trace Gas Orbiter (TGO) zlokalizował bowiem w samym sercu Valles Marineris obszar o wielkości Holandii, którego warstwa zaraz pod powierzchnią może w aż 40% składać się z wody. Naukowcy wierzą, że najpewniej mówimy o lodzie, bo uwodnione minerały w tym obszarze charakteryzują się maksymalnie kilkuprocentową zawartością wody, czyli dużo niższą niż wskazują nowe obserwacje.

Na załączonej mapie kolorem fioletowym oznaczono obszary ze szczególnie wysoką zawartością wody, kolor niebieski to regiony z poziomem “przyzwoitym", podczas gdy żółte i pomarańczowe to już niskie poziomy wody.

Valles Marineris to największy kanion w Układzie Słonecznym, który ma ok. 5000 km długości i ok. 200 km szerokości (oznacza to, że jest 10 razy dłuższy niż Wielki Kanion!). Do dziś nie udało się ustalić jego pochodzenia, ale badacze skłaniają się ku teorii, że pęknięcie powstało miliardy lat temu podczas stygnięcia planety. Zlokalizowany przez TGO obszar o wysokiej zawartości wody mierzy zaś 41 000 kilometrów kwadratowych.

Dowiedz się więcej na temat: Mars | woda na Marsie