Słońce i Księżyc mają wpływ na życie na Ziemi. Ich grawitacja jest kluczowa

Siły grawitacyjne Księżyca i Słońca mają większy wpływ na życie organizmów niż nam się zdawało /123RF/PICSEL

Wydawałoby się, że przyciąganie Słońca i Księżyca nie ma większego wpływu na aktywność biologiczną na Ziemi. Okazuje się, że po analizie wielu badań naukowców, grawitacja obydwu obiektów gra istotną rolę. Udowodniono, że pływy związane z Księżycem i Słońcem są kluczowym elementem w aktywności życiowej wielu organizmów na naszej planecie.

Obecność pływów morskich spowodowanych oddziaływaniem grawitacyjnym Księżyca i Słońca odkryto bardzo dawno temu. Nie sądzono jednak, że grają one istotną rolę w życiu wielu zwierząt i roślin.

Metaanaliza naukowców z Uniwersytetu Campinas w Brazylii opublikowana na łamach czasopisma naukowego Journal od Experimental Biology udowadnia, że cała żywa materia na Ziemi odczuwa działanie sił grawitacyjnych Słońca i Księżyca w postaci pływów morskich.

Chociaż siły te są stosunkowo niewielkie i stanowią ledwie jedną milionową część ziemskiej grawitacji, okazują się istotnym czynnikiem warunkującym zachowania organizmów. Zespół badaczy przyjrzał się trzem poprzednim badaniom, w którym przedstawiono wiedzę na temat pływów.

Badanie z 1965 roku dotyczyły równonogów, do rzędu których należy między innymi dobrze znana w Polsce stonoga. Zauważono wówczas, że stworzenia te pływają zgodnie z pływami morskimi w cyklach trwających po 12 godzin. Zwierzęta nie zmieniły swoich zachowań, nawet kiedy przeniesiono je do zbiornika w laboratorium ze sztucznym przepływem.

Kolejne analizowane badanie pochodzi z 1985 roku i dotyczy koralowców, których wzrost okazał się zgodny z lokalnymi pływami morskimi. Trzecia praca naukowa opisywała natomiast zdolność nasion słonecznika do kiełkowania również w synchronizacji z działającymi siłami grawitacyjnymi Księżyca i Słońca.

Metaanaliza brazylijskich naukowców dowodzi, że przy braku innych czynników jak światło i temperatura pływy grawitacyjne są wystarczające, aby utrzymać cykliczność zachowań organizmów.

Badacze mają świadomość, że ich analiza nie przynosi zupełnie nowego odkrycia naukowego, ale ma na celu zwrócenie uwagi naukowemu światu, aby przy podobnych pracach naukowych uwzględniać rolę sił grawitacyjnych tych dwóch obiektów w aktywności życiowej wielu organizmów.

Jak się okazuje, oddziaływanie Księżyca i Słońca wpływa również w niewielkim stopniu na ludzki sen w takich warunkach, kiedy nie jesteśmy świadomi pory dnia i nocy.