Światło UV bronią w walce z wirusem? Naukowcy potwierdzają doniesienia

Naukowcy sądzą, że zabójcze dla wirusa światła można montować w wentylacji i kanalizacji /123RF/PICSEL

Od początku pandemii naukowcy próbują znaleźć sposoby na walkę z wirusem paraliżującym cały świat. Już jakiś czas temu pojawiły się doniesienia o tym, że promieniowanie ultrafioletowe może zabijać koronawirusa. Wygląda na to, że grupa badaczy z Izraela potwierdziła te rewelacje. Co więcej, mają pomysł, jak wykorzystać tę wiedzę, by całkowicie uwolnić ludzkość od SARS-CoV-2.

Ekipa naukowców z Uniwersytetu w Tel Awiwie zakomunikowała światu, że potwierdziła hipotezę, jakoby diody emitujące promienie UV były w stanie skutecznie unicestwić koronawirusa. Badacze od jakiegoś czasu szukali idealnej długości fali światła ultrafioletowego, która najlepiej radzi sobie z zabijaniem wirusów.

Doszli do wniosków, że fala o długości 285 nanometrów (jednej miliardowej metra), emitowana z żarówki LED, daje bardzo podobne efekty jak ta mierząca 265 nm. Te pierwsze potrafią pozbyć się 99 proc. wszystkich cząsteczek koronawirusa na naświetlanej powierzchni w około 30 sekund.

Dlaczego to takie ważne? Bo diody emitujące światło o długości fali 265 nm są o wiele droższe niż te, które emitują falą dłuższą, a przez to także o trudniej je znaleźć na rynku czy wyprodukować.

- Cały świat szuka efektywnych metod unicestwienia koronawirusa - mówi profesor Hadas Mamane, szef programu inżynierii środowiskowej w Szkole Inżynierii Mechanicznej na Uniwersytecie w Tel Awiwie. - Problem tkwi w tym, że do dezynfekcji autobusów, pociągów, hal sportowych, biur, barów czy samolotów poprzez rozpylanie chemikaliów wymaga ogromnych nakładów pracy i jest zawsze dużym przedsięwzięciem.

- Światła UV mogłyby być natomiast w przewodach wentylacyjnych i systemach doprowadzających wodę - wyjaśnia Mamane. - Odkryliśmy, że do zabicia koronawirusa wystarczą tańsze i pochłaniające mniej energii żarówki LED

Oczywiście należy pamiętać, że światło UV nie jest bezpieczne w domowym użytku, a korzystanie z niego w celu ewentualnego pozbycia się wirusów na własną rękę może skończyć się tragicznie.

Jednak zamontowane zgodnie z rekomendacją izraelskich naukowców zawartą w raporcie z badań opublikowanym na łamach "Journal of Photochemistry and Photobiology" w systemach klimatyzacyjnych i wodociągach żarówki mogłyby stanowić potężną broń w walce z pandemią.

----------------------------------------

Trwa wielka loteria na 20-lecie Interii! Weź udział i wygraj! Każdego dnia czeka ponad 20 000 złotych - kliknij i sprawdź »

W tym roku świętujemy swoje 20-lecie i mamy dla Ciebie niespodziankę. Masz szansę wygrać wielką gotówkę już dziś!  Zapraszamy do udziału w Multiloterii. Każdego dnia do wygrania minimum 20 000 złotych, a w wybrane dni grudnia nawet 40 000 złotych! Dołącz do tysięcy Internautów biorących udział w grze! Kliknij link GRAM o duże pieniądze już teraz!