Ukazały się najnowsze wyniki badań niezwykłych struktur wewnątrz Ziemi

Zadziwiające struktury znajdują się w płaszczu ziemskim i są podobne do plam. Obiekty te ułożone są mniej więcej po przeciwnych stronach naszej planety i mają wielkość kontynentu.

Płaszcz ziemski jest to warstwa Ziemi o grubości około 2900 kilometrów położona pomiędzy skorupą a jadrem planety. Około 70 proc. objętości materii ziemskiej znajduje się właśnie w płaszczu.

Badane struktury nazywane są "Large Low-Shear-Velocity Provines (LLSVPs)" i są wielkości kontynentu, a ich wysokość jest stukrotnie wyższa niż Mt. Everestu. Jedna plama znajduje się pod Afryką, zaś druga jest pod Oceanem Spokojnym.

O kształcie tych obiektów, naukowcy dowiedzieli się badając fale sejsmiczne. Na podstawie stopnia przechodzenia tych fal przez skały, można określić m.in. ich rodzaj, gęstość, czy grubość warstw.

Qian Yuan z Arizona State University oraz Mingming Li ze Szkoły Eksploracji Ziemi i Kosmosu przeprowadzili specjalistyczne analizy za pomocą m.in. modelowania geodynamicznego. Określili maksymalną wysokość plam, ich objętość i gęstość. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Nature Geoscience.

W swoich badaniach odkryli, że plama znajdująca się pod Afryką jest znacznie grubsza niż plama pod Oceanem Spokojnym. Według naukowców świadczy to o mniejszej stabilności pierwszej struktury (mniejszej gęstości). Może to wskazywać na inny skład wewnętrzny oraz odmienną ewolucję.

"Afrykańska LLVPs mogła rosnąć w ostatnim czasie geologicznym. To może wyjaśniać podnoszącą się powierzchnię i intensywny wulkanizm we wschodniej Afryce." - mówi  Mingming Li.

Z kolei Yuan dodaje: "Nasze połączenie wyników analiz sejsmicznych i modelowania geodynamicznego zapewnia nowy wgląd w naturę największych struktur Ziemi i ich interakcję z otaczającym płaszczem. Ta praca ma daleko idące implikacje dla naukowców próbujących zrozumieć obecny stan i ewolucję głębokiej struktury płaszcza oraz naturę jego konwekcji".

Istnieje również hipoteza mówiąca o tym, że badane obiekty są pozostałością po dawnej kolizji Ziemi z inną planetą.

Mimo nowych badań, struktury te są nadal są bardzo słabo poznane i dostarczają więcej pytań niż odpowiedzi względem ewolucji naszej planety.

Dowiedz się więcej na temat: płaszcz ziemi | Ziemia