Ziemia ma nowego towarzysza w kosmosie. Odkrytą drugą asteroidę trojańską

W 2020 roku naukowcy odkryli nietypową asteroidę w niedalekim sąsiedztwie naszej planety. Najnowsze badania potwierdziły, że jest to asteroida trojańska, która pozostanie na orbicie w pobliżu Ziemi jeszcze przed około 4 tysiące lat. Nowo odkryty obiekt nazywa się 2020 XL5 i ma około 1,2 kilometra długości.

Asteroidy trojańskie to niewielkie skalne obiekty kosmiczne, które przez określony czas przemieszczają się po tych samych orbitach dookoła gwiazdy co planety. Tego typu obiektów zaobserwowano całkiem sporo w Układzie Słonecznym. Najwięcej w okolicach Jowisza.

Pierwsza asteroida trojańska krążąca w pobliżu Ziemi nazywa się 2010 TK7. Okazuje się, że nie jest ona jedyna. Obiekt odkryty w 2020 roku o nazwie 2020 XL5 jest drugą.

Nowo odkryta towarzyszka Ziemi jest trzykrotnie większa od 2010 TK7 i ma długość aż 1,2 kilometra.

Naukowcy z Uniwersytetu w Alicante i Instytutu Nauk o Kosmosie Uniwersytetu w Barcelonie nie wykluczają możliwości odkrycia kolejnych asteroid.

Według obliczeń badaczy 2020 XL5 krąży wokół punktu libracyjnego, zwanego również punktem Lagrange’a, numer L4. Poprzednio odkryta asteroida trojańska również znajduje się w tym samym obszarze.

Naukowcy dodają również, że skalny odłamek nie zostanie w sąsiedztwie Ziemi na długo. Będzie krążył po orbicie jeszcze przez 3,5 do 4 tysięcy lat. Po tym czasie "ucieknie" on z pola grawitacyjnego, w którym się znajduje.

Odkrycia związane z asteroidami trojańskimi mogą przynieść cenne informacje na temat tworzenia się planet oraz ewolucji Układu Słonecznego. Naukowcy nie wykluczają, że w przyszłości będą odbywać się misje kosmiczne, podczas których ludzie będą nawet lądować na takich skalnych odłamkach.

Przeczytaj też: 2021 PH27 - najbardziej niezwykła asteroida w Układzie Słonecznym