Boisz się raka? Pij sok z ziemniaków. Sensacyjne odkrycie polskich badaczy

Sok z ziemniaków potrafi rewelacyjnie zapobiegać nowotworom i leczyć ciężkie choroby jelit. Polscy naukowcy z Poznania udowodnili, że ma on właściwości lecznicze. Nikt nawet nie przypuszczał, że tak silny lek na groźne choroby kryje się w zwykłych ziemniakach.

Po opublikowaniu tych badań już nigdy tak samo nie powinniśmy patrzeć na ziemniaki. Grupa naukowców z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu postanowiła przyjrzeć się roślinie, która Polakom kojarzy się przede wszystkim z niezdrowymi frytkami. Wyniki ich badań można śmiało uznać za naukową sensację.

Prawdziwym skarbem dla medycyny może okazać się zwykły sok z ziemniaków, który w polskiej kuchni jest pomijany i powszechnie uznawany za mało smaczny. Naukowcy z Poznania zbadali jego skład i nie mogli uwierzyć własnym oczom, jak niezwykłe ma właściwości. Podobnie jak inne warzywa czy owoce ma wartość odżywczą i działa przeciwutleniająco, czyli opóźnia starzenie się organizmu. Sok z ziemniaków potrafi jednak znacznie więcej - działa leczniczo na wiele chorób układu pokarmowego, a także może zapobiegać nowotworom.

W trakcie badań dr Kowalczewski wykrył, że sok z ziemniaków ma działanie terapeutyczne w przypadku nowotworów oraz nieswoistych zapaleń jelit (IBD), takich jak choroba Leśniowskiego‑Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita. To bardzo ważna wiadomość dla osób, które cierpią na raka jelita grubego i muszą stosować bardzo rygorystyczną dietę.

Naukowcy z Poznania udowodnili, że sok z ziemniaków zawiera  związki przeciwutleniające z grupy polifenoli. Zwalczają one słynne wolne rodniki, co spowalnia proces starzenia się. Także nie pozwalają na uszkodzenia kodu DNA, czyli ogranicza ryzyko pojawienia się nowotworów.

Sok z ziemniaków: nadzieja dla wegan?

Tak lekceważone przez nas ziemniaki zawierają ogromne ilości witaminy C, są bogactwem potasu, żelaza i dobrej jakości białka. Mają tak wysoką wartość odżywczą przy niskim stężeniu sodu, że w tej kategorii zbliżają się do mięsa. - Ważną częścią naszych badań jest wykorzystanie tego warzywa do tworzenia produktów wegańskich - tłumaczy dr Kowalczewski.

Badacze z Poznania są przekonani, że włączenie do codziennej diety soku z ziemniaków pozwoli obniżyć ilość tzw. białka CRP, czyli zmniejszyć stany zapalne w organizmie. Mówiąc krótko: nikt nie przypuszczał, że w popularnych ziemniakach kryje się potężna broń w walce z bardzo groźnymi chorobami. Kluczem jest jednak spożywanie soku, a nie przetworzonych ziemniaków.

Sok z ziemniaków traktowany jako lekarstwo był popularny w dziewiętnastowiecznej Polsce. Stosowano go wobec osób, które np. miały zatrucie pokarmowe. Dziś sok z ziemniaków jest sprzedawany jako oddzielny produkt w niektórych krajach, choć nie w Polsce.

Sok ziemniaczany jest produktem ubocznym produkcji skrobi i bardzo często jest traktowany prawie jako zbędny odpad. Po opublikowaniu badań przez polskich naukowców może wkrótce to się zmienić.

Dowiedz się więcej na temat: Nowotwór | ziemniaki | raki | naukowcy